AddToAny

Intensive kurs skal få fart på lesingen de første skoleårene

Intensive kurs skal få fart på lesingen de første skoleårene
Elever som leser sakte, sliter ofte med å forstå innholdet i det de leser. Løsningen kan være egne lesekurs de aller første skoleårene.
Ved Haukerød skole i Sandefjord brukes intensive lesekurs for å hjelpe første- og andreklassinger som har lav lesehastighet og som i noen tilfeller ikke forstår tekstene de skal lese.

Kontaktlærer og leksolog Elisabeth Rosseland arbeider med andreklassinger som trenger et løft i sin lese- og skriveutvikling. De leser så langsomt at de ikke klarer å utføre det antallet oppgaver som forventes av dem ut fra alderstrinnet, selv om de kan levere korrekte besvarelser på de oppgavene de rekker. I noen tilfeller er det også slik at en elev kan lese teknisk godt, men uten å forstå innholdet i det han eller hun leser.

- Intensive lesekurs er metoden vi bruker for å hjelpe elever som strever med lesingen, sier Rosseland. - Erfaring viser at effekten av intensive lesekurs er langt større på første og andre klassetrinn enn på senere trinn. Her er altså tidlig innsats langt på vei avgjørende, sier hun.

Rosseland forteller at det etter initiativ fra Utdanningsdirektoratet ble gjennomført en landsomfattende kartlegging av de minste elevenes lese- og matematikkferdigheter. Dette skjedde i uke 14 i år, og allerede i uk

Les mer

Flere saker fra Utdanning

En aksjon blant lærerne i Trondheim avdekket lovbrudd, alvorlige voldshendelser og en stor bemanningskrise. Men løsningene har latt vente på seg.
Utdanning 17.10.2025
Det kan ikke gis et generelt svar på hvilke endringer som vil kunne representere en endringsoppsigelse. Det må vurderes for den enkelte avtale.
Utdanning 17.10.2025
Folkehøgskole kan bidra til at mange finner rett vei videre i utdanning eller arbeidsliv.
Utdanning 17.10.2025
Etter et tiår med store reformer i skoleverket konstaterer finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) at kvaliteten i skolen ikke er god nok. [...
Utdanning 17.10.2025
Dersom alle skal ha lik mulighet til å lykkes, bør skolen fokusere mindre på drøfting og mer på konkret faglig innhold.
Utdanning 17.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt