Det er ingen grunn til å hjelpe Høyre og Fremskrittspartiet med å spre sine negative kampanjer, skriver Wegard harsvik i denne kommentaren.
Dyktig håndverk når det gjelder politisk kommunikasjon kan altså endre velgernes hjerner.
Ingen er flinkere enn høyrepartiene til å jobbe systematisk med ord og språk for å forme den politiske debatten. De jobber ofte imponerende standhaftig og langsiktig. Nylig kunne NRK i et stort oppslag fortelle at Høyres Jan Tore Sanner lanserte begrepet reverseringsminister - det vil det være behov for med alle reformene som skal reverseres, kunne han fortelle.
Det er imidlertid over 10 år siden Høyre for første gang prøvde seg med denne stemplingen, uten at det festet seg (Høyres Sonja Sjøli i Aftenposten 21/5-06). De siste årene har både Henrik Asheim og Stefan Heggelund fra samme parti med jevne mellomrom mislykkes med det samme. Men Høyre gir seg ikke, og NRK ga altså velvillig rom for nylansering av det som er en klassisk negativ kampanje. Man