I skolen
09.02.2019
Professor Eric Dearing har forsket på hvordan fattigdom og sosial bakgrunn påvirker barns læring i USA. Hans konklusjon er at sosialarbeidere må inn på skolene. Også i Norge.
- Vi ser mer og mer forskning som støtter at man bør ha sosialarbeidere inn på skolene, sier professor Eric Dearing.
Han jobber på Boston College, og er også professor II ved institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han står bak flere forskningsprosjekter som har sett på utvikling av skoleferdigheter hos barn på skoler i fattige områder i USA.
- I USA begynner det å bli anerkjent at sosialarbeidere bør inn på skolene, sier Dearing.
Et eget fag
Dearing poengterer at sosialt arbeid er et eget fagfelt som ikke bør tilfalle andre faggrupper i skolesystemet.
- Sosialt arbeid er en ekspertise hvor man er trent på å gjenkjenne hvordan familier, skoler og lokalt nettverk fungerer i et samspill som kan være
Les opprinnelig artikkelHan jobber på Boston College, og er også professor II ved institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han står bak flere forskningsprosjekter som har sett på utvikling av skoleferdigheter hos barn på skoler i fattige områder i USA.
- I USA begynner det å bli anerkjent at sosialarbeidere bør inn på skolene, sier Dearing.
Et eget fag
Dearing poengterer at sosialt arbeid er et eget fagfelt som ikke bør tilfalle andre faggrupper i skolesystemet.
- Sosialt arbeid er en ekspertise hvor man er trent på å gjenkjenne hvordan familier, skoler og lokalt nettverk fungerer i et samspill som kan være