Det hjelper også at de hyggelige opplevelsene er langt flere enn de dårlige. Det er lite gjennomtrekk blant Bymiljøetatens betjenter.
Opplever noen alvorlige hendelser med vold eller trusler, får de god oppfølging av psykolog. Men, sier hovedtillitsvalgt Lars-Petter Einarsen ved Bymiljøetaten i Oslo, det aller viktigste HMS-tiltaket for denne yrkesgruppa er å få tilbake vernet de hadde gjennom statusen som offentlig tjenestemann.
VERRE: - Volden har blitt grovere de siste årene, når den først skjer. Noen av bybetjentene er redd for å bli funnet på sosiale medier og at trakasseringen skal fortsette der. Særlig dersom vi er vitne i en rettsak og må oppgi personalia, sier hovedtillitsvalgt Lars-Petter Einarsen. Selv har han vært i retten minst ti ganger som vitne.
Werner Juvik
* Kommentar: Det er grenser for hvor mye offentlig ansatte skal tåle på jobb
HMS-problem: Ikke lenger ansett som offentlig tjenestemann
- 1. oktober i fjor mistet vi vernet som offentlige tjenestemenn i den nye straffeloven, forklarer Einarsen.
Årsaken til endringen er argumentet om at private nå kunne utføre de samme oppgavene som bybetjentene. Inntil nylig het de trafikkbetjenter, før de ble slått sammen med Oslovaktene og fikk nytt navn. Men dette er feil, hevder Einarsen, for kun ansatte i kommunen kan utføre oppgaver delegert fra politiet til kommunen:
- Vi som jobber som bybetjenter driver i hovedsak med lov og orden-arbeid, og alle bøter vi ilegger går tilbake til byens borgere. Et privat parkeringsselskap driver business og skal tjene penger til egen bedrift på eget parkeringsområde. Det er to ulike ting, sier Einarsen.
{f}