Bybetjentene er populære blant turister og borgere, der de hjelpsomme med smått og stort går gatelangs og sjekker om bilene er parkert korrekt. Men stemningen kan brått snu om sjåføren kommer idet den gule lappen festes under vindusviskeren.
- Kun teft og erfaring lærer deg å skille mellom ufarlig frustrasjon som kommer til uttrykk gjennom vulgært språk, og der den samme språkbruken bare er starten på en farlig situasjon
Hovedtillitsvalgt Lars-Petter Einarsen ved Bymiljøetaten i Oslo
Bybetjenter i Oslo opplever ofte å bli kjeftet på og kranglet med. Det meste av gruffet får de utløp for gjennom å prate med kollegaer i lunsjen, og galgenhumoren sitter løst mellom kollegaene.
Det hjelper også at de hyggelige opplevelsene er langt flere enn de dårlige. Det er lite gjennomtrekk blant Bymiljøetatens betjenter.
Opplever noen alvorlige hendelser med vold eller trusler, får de god oppfølging av psykolog. Men, sier hovedtillitsvalgt Lars-Petter Einarsen ved Bymiljøetaten i Oslo, det aller viktigste HMS-tiltaket for denne yrkesgruppa er å få tilbake vernet de hadde gjennom statusen som offentlig tjenestemann.
VERRE: - Volden har blitt grovere de siste årene, når den først skjer. Noen av bybetjentene er redd for å bli funnet på sosiale medier og at trakasseringen skal fortsette der. Særlig dersom vi er vitne i en rettsak og må oppgi personalia, sier hovedtillitsvalgt Lars-Petter Einarsen. Selv har han vært i retten minst ti ganger som vitne.
Werner Juvik
* Kommentar: Det er grenser for hvor mye offentlig ansatte skal tåle på jobb
HMS-problem: Ikke lenger ansett som offentlig tjenestemann
- 1. oktober i fjor mistet vi vernet som offentlige tjenestemenn i den nye straffeloven, forklarer Einarsen.
Årsaken til endringen er argumentet om at private nå kunne utføre de samme oppgavene som bybetjentene. Inntil nylig het de trafikkbetjenter, før de ble slått sammen med Oslovaktene og fikk n