Skolelederen
23.10.2018
... lederskap og de administrative forventninger og krav som kommer fra skoleeier, nasjonale retningslinjer, læreplaner, forskrifter og lover.
Dagens skoleledere står i et krysspress mellom å løse de forvaltningsmessige forventningene og samtidig delta i den delen av skolen som er kjernen - elevens læring og utvikling.
Utfordringene for skoleledere er at de ofte havner «bakpå» i denne prioriteringsfloken og i for liten grad er en del av skolens pedagogiske arbeid. Det er i dette spennet den enkelte skoleeier må skape rammebetingelser for et godt og profesjonelt apparat rundt skolen, slik at skolelederen kan bruke tid på selve opplæringen.
Skolelederen må gis muligheten til å skape et utgangspunkt for å kunne utnytte og forsterke møtene med de ulike gruppene i skolen, de foresatte og samfunnets øvrige ressurser - laget rundt skolen.
Gå til medietUtfordringene for skoleledere er at de ofte havner «bakpå» i denne prioriteringsfloken og i for liten grad er en del av skolens pedagogiske arbeid. Det er i dette spennet den enkelte skoleeier må skape rammebetingelser for et godt og profesjonelt apparat rundt skolen, slik at skolelederen kan bruke tid på selve opplæringen.
Skolelederen må gis muligheten til å skape et utgangspunkt for å kunne utnytte og forsterke møtene med de ulike gruppene i skolen, de foresatte og samfunnets øvrige ressurser - laget rundt skolen.