Skolelederen
21.10.2019
Hvorfor er det så store variasjoner i elevenes resultat mellom ulike skoler? Hvordan kan skolen som organisasjon organiseres for å skape bedre forutsetninger for elevenes læring? Dette har tre forskere fra Gøteborgs universitet undersøkt.
Det var stor etterspørsel etter boka Att organisera för skolframgång da den kom ut i 2017 på forlaget Natur & Kultur. De tre forskerne bak boka har ønsket å finne ut hvorfor det er så stor variasjon i resultatene mellom ulike skoler.
- Vi har tatt utgangspunkt i forskningsområdet educational effectiveness som består av den mer kvantitativt innrettede school effectiveness-tradisjonen enn school improvement-tradisjonen som i hovedsak arbeider med kvalitative metoder. Vi ville undersøke skoler som lokale organisasjoner, og hvordan en skole kan organiseres for å skape bedre forutsetninger for elevenes læring, forklarer en av forskerne, Maria Jarl. Hun har sin bakgrunn i statsvitenskap og utdanningsvitenskap. Hun er nå rektorsråd i lärarutbildningsfrågor ved Göteborgs universitet. Vi treffer henne her.
De to andre forskerne, og medforfatterne av boka, er pedagogikkprofessor Ulf Blossing og universitetslektor Klas Andersson. Alle forfatterne er knyttet til institutt for pedagogikk og spesialpedagogikk ved Gøteborgs universitet og har lang erfaring med lærerutdanning og rektorutdanning.
SKOLERS SELvSTENDIGE BETYDNING
- Det er store forskjeller mellom skoler og forskjellene ser ut til å være økende, sier Jarl. Hvilken skole du går på spiller en rolle. Hvordan organiserer de skolene som har best framgang seg? Jarl forteller at det var viktig å designe prosjekt
Gå til mediet- Vi har tatt utgangspunkt i forskningsområdet educational effectiveness som består av den mer kvantitativt innrettede school effectiveness-tradisjonen enn school improvement-tradisjonen som i hovedsak arbeider med kvalitative metoder. Vi ville undersøke skoler som lokale organisasjoner, og hvordan en skole kan organiseres for å skape bedre forutsetninger for elevenes læring, forklarer en av forskerne, Maria Jarl. Hun har sin bakgrunn i statsvitenskap og utdanningsvitenskap. Hun er nå rektorsråd i lärarutbildningsfrågor ved Göteborgs universitet. Vi treffer henne her.
De to andre forskerne, og medforfatterne av boka, er pedagogikkprofessor Ulf Blossing og universitetslektor Klas Andersson. Alle forfatterne er knyttet til institutt for pedagogikk og spesialpedagogikk ved Gøteborgs universitet og har lang erfaring med lærerutdanning og rektorutdanning.
SKOLERS SELvSTENDIGE BETYDNING
- Det er store forskjeller mellom skoler og forskjellene ser ut til å være økende, sier Jarl. Hvilken skole du går på spiller en rolle. Hvordan organiserer de skolene som har best framgang seg? Jarl forteller at det var viktig å designe prosjekt