Skolelederen
23.09.2017
Det finnes skoler foreldrene med stor og grunnleggende tillit sender barna sine til, skoler der de kjenner lærerne, kjenner ledelsen, og føler trygghet for at det gjøres en god jobb.
Skoler som de vet gjør sitt beste for at barna deres skal få viktige kunnskaper og ferdigheter under huden, kompetanse som gjør at de kan klare seg, i en stadig mer konkurransepreget verden. Skoler der de blir mottatt skikkelig hvis de er urolige over noe - mobbing, utestenging eller lavere faglig framgang enn forventet. Nei, de kan ikke alltid regne med at skolen er enige med dem, men det de sier blir tatt seriøst og behandlet skikkelig. Og ja, det finnes mange slike skoler rundt omkring i Norge. Hver for seg er de søyler i egne lokalsamfunn, til sammen er de av søylene som holder Norge oppe.
Men det finnes også skoler som verken har, eller fortjener denne tilliten. Det finnes skoler som feier dårlige resultater under teppet, som bortforklarer, tildekker - og som framfor alt har en grunnleggende mangel på respekt for de elevene og de foreldrene de er satt til å tjene. «Man kan ikke lage gull av gråstein,» sa en rektor jeg kjente. Han sa også: «Jeg kan ikke lage mahognimøbler når jeg bare får utdelt furu. » Han ledet - nettopp - en slik skole, jeg tror i bortimot 25 år. Alt var ikke dårlig på den skolen, det er det aldri. Men det som var av godt, kunne tilskrives dyktige, dedikerte enkeltlærere. Elever kunne få en slik lærer - eller ikke. Det var russisk rulett.
Så
Gå til medietMen det finnes også skoler som verken har, eller fortjener denne tilliten. Det finnes skoler som feier dårlige resultater under teppet, som bortforklarer, tildekker - og som framfor alt har en grunnleggende mangel på respekt for de elevene og de foreldrene de er satt til å tjene. «Man kan ikke lage gull av gråstein,» sa en rektor jeg kjente. Han sa også: «Jeg kan ikke lage mahognimøbler når jeg bare får utdelt furu. » Han ledet - nettopp - en slik skole, jeg tror i bortimot 25 år. Alt var ikke dårlig på den skolen, det er det aldri. Men det som var av godt, kunne tilskrives dyktige, dedikerte enkeltlærere. Elever kunne få en slik lærer - eller ikke. Det var russisk rulett.
Så