Hedda Eik, fysioterapeut, ph.d. førsteamanuensis, OsloMet - storbyuniversitetet.
Denne fagartikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 19. mai 2020. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Sammendrag
Innledning: Høsten 2020 innføres ny nasjonal retningslinje i Norge for bachelorutdanningen i fysioterapi. Samtidig innføres det nye felles retningslinjer for alle helse- og sosialutdanningene (RETHOS). De nye retningslinjene peker blant annet på at kandidatene skal ha kunnskap om sosiale og helsemessige utfordringer som omsorgssvikt, vold, overgrep, samt rus- og sosioøkonomiske problemer.
Hoveddel: Artikkelen belyser hvordan fysioterapeuter bedre kan imøtekomme rusavhengiges helseutfordringer, basert i teorier om tilfriskning, samt pedagogikk knyttet til helse- og sosial bevisstgjøring. Undersøkelser viser at mennesker med rusavhengighet ofte har omfattende og sammensatte helseplager som fysioterapeuter har god kunnskap om og tilstander der fysioterapi er indisert. Likevel viser levekårsundersøkelser i Norge at fysioterapi i liten grad benyttes av mennesker med dårlig helse og samtidig lav sosial kapital. Artikkelen løfter frem at en fleksibel samhandlingstilnærming kan være både nyttig og nødvendig kompetanse for fysioterapeuter. Videre argumenterer forfatterne for at man starter tilnærmingen som en sosial prosess og det anbefales å ta utgangspunkt i sosial og fysisk samhandling fremfor en fastlagt struktur som består av undersøkelse, kartlegging og vurdering.
Avslutning: Et viktig budskap i denne artikkelen er hvordan tilfriskning kan forstås som en ikke-lineær prosess som starter med å etablere respekt og tillit på brukerens premisser der personen det gjelder utforsker hvordan mening kan skapes i eget liv gjennom nysgjerrighet og dialog, og at fysioterapi kan være til nytte i denne prosessen. Forfatterne nyanserer hvordan et tilfriskningsperspektiv kan hjelpe fysioterapeuten til å ha bedre strategier overfor mennesker med rusavhengighet og gir dermed et forslag til hvordan RETHOS kan imøtekommes.
Nøkkelord: Mennesker med rusavhengighet, fysioterapi, RETHOS.
Abstract
How to tailor physiotherapy practice for vulnerable groups? Physiotherapy approaches elucidated through theories of recovery and social awareness
Introduction: In 2020, a new national guideline for the bachelor's degree in physiotherapy will be introduced. In addition, new guidelines for all health and social education (RETHOS) will be introduced. These guidelines emphasize that bachelor candidates should have knowledge of social and health challenges such as neglect of care, violence, substance abuse and socio-economic problems.
Main part: The article describes how physiotherapists can better meet the health challenges of people who are in active substance (ab)use, based in theories of recovery, pedagogy related to health and social awareness. Studies show that people with a drug addiction often have extensive and complex health issues that physiotherapists have good knowledge about, and which are conditions in which physical therapy is indicated. Nevertheless, a Norwegian survey of living conditions shows that physiotherapy is not used by people with poor health and accompanying low social capital. Physiotherapists should strive to be better equipped to meet and get involved with these clients by providing their professional competence to people who neither know how to ask for help, nor what they need help for. Moreover, the authors argue that the approach towards these clients should start as a social process based in social and physical interaction rather than based in a relatively rigid structure of functional and physical examinations, testing and assessments.
Conclusion: An important message in this article is how recovery can be understood as a nonlinear process that starts with establishing a respectful reciprocal arena of interaction on the user's premises where the person concerned explores how meaning can be created in his/her own life through curiosity, trial and error, and dialogue, and that physiotherapy can contribute in this process. The authors are nuancing how a recovery perspective can assist the physiotherapists in acquiring better strategies towards people with drug addiction challenges, and thus suggest how the new guidelines can be implemented.
Keywords: people with substance abuse, physiotherapy, RETHOS.
Innledning
Fra høsten 2020 vil en ny nasjonal retningslinje for bachelorutdanningen i fysioterapi tre i kraft (1). Samtidig innføres felles retningslinjer for alle helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS) (2). Bakgrunnen er at helse- og velferdstjenestene ikke har hatt god nok innflytelse på innholdet i fagutdanningene, og stortingsmeldingen beskriver utdanningene som statiske (3). I tillegg hevdes det at kompetansen til nyutdannede kandidater ikke i tilstrekkelig grad imøtekommer tjenestenes kompetansebehov (3). Internasjonalt antydes det også at fysioterapeututdanningene ikke har tilpasset seg nye utfordringer, verken kulturelt eller sosioøkonomisk (4,5).
De nye forskriftene løfter spesifikt fram noen sårbare brukergrupper, og det understrekes at 'kandidatene skal ha kunnskap om sosiale o