Hold Pusten
17.10.2022
VED STYRINGSGRUPPEN I RADFORUM
Hva betyr det å jobbe kunnskapsbasert? KBP, eller kunnskapsbasert praksis, er et begrep som mange i praksisfeltet begynner å få et forhold til, og som blir flittig brukt i mange sammenhenger. Vi vil her forsøke å kort forklare prosessen og relatere begrepene til radiografhverdagen.
Helsebiblioteket (1) definerer kunnskapsbasert praksis som å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon.
Som radiografer og stråleterapeuter henter vi informasjonen vår fra mange ulike steder. Lurer du på noe, spør du gjerne først en kollega. Kanskje du også gjør et enkelt google-søk? Da er du allerede inne på noe. KBP handler nettopp om at vi skal benytte disse ulike kildene sammenlagt, og at vi i prosessen må være klar over de ulike kildene sine styrker og svakheter.
Vi kan bruke et eksempel fra praksis til å sette oss inn i en KBP-tankegang gjennom seks trinn. Du er på CT-lab og dere skal utføre en standard CT abdomen/ bekken-undersøkelse med intravenøs og peroral kontrast. Studenten har gjennom ulike praksisperioder observert forskjeller i praksis for bruk av peroral kontrast, og studenten spør: «Hvorfor skal pasienten drikke noe på forhånd, og hva er det de må drikke?». Selv om du er rimelig sikker på at den metoden som benytte
Gå til medietHelsebiblioteket (1) definerer kunnskapsbasert praksis som å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon.
Som radiografer og stråleterapeuter henter vi informasjonen vår fra mange ulike steder. Lurer du på noe, spør du gjerne først en kollega. Kanskje du også gjør et enkelt google-søk? Da er du allerede inne på noe. KBP handler nettopp om at vi skal benytte disse ulike kildene sammenlagt, og at vi i prosessen må være klar over de ulike kildene sine styrker og svakheter.
Vi kan bruke et eksempel fra praksis til å sette oss inn i en KBP-tankegang gjennom seks trinn. Du er på CT-lab og dere skal utføre en standard CT abdomen/ bekken-undersøkelse med intravenøs og peroral kontrast. Studenten har gjennom ulike praksisperioder observert forskjeller i praksis for bruk av peroral kontrast, og studenten spør: «Hvorfor skal pasienten drikke noe på forhånd, og hva er det de må drikke?». Selv om du er rimelig sikker på at den metoden som benytte