AddToAny

Hvordan bygge kapasitet gjennom styrkebasert relasjonsledelse?

Hvordan bygge kapasitet gjennom styrkebasert relasjonsledelse?
Karen Seashore Louis, professor ved Minnesota University i USA, har gjennom sin forskning og formidling påvirket fagfeltet skoleledelse sterkt i mer enn 25 år. Alt i 1996 publiserte hun og kollega Helen M. Marks en større empirisk studie som påviste at skoleledelse gir virkning gjennom å utvikle kulturer av profesjonelle fellesskap.
Begrepet profesjonelle lærende fellesskap, som i dag er det nærmeste vi kommer en standard for skoleutvikling, har med andre ord utspring i hennes forskning. Hun har gjennom sitt virke publisert over 200 vitenskapelige arbeider i dette feltet, og forskningen omfatter storskala empiriske studier og teoretiske arbeider. Hennes nyeste prosjekt sammen med Joe Murphy har tittel «Positiv skoleledelse» og omfatter flere forskningsartikler og boken «Positive School Leadership» (PSL). Det teoretiske fundamentet for PSL kan oppsummeres i form av tre retninger: Inspirasjon fra positiv psykologi, relasjonell orientering og moralsk orientering, og disse grenene bindes sammen i et helhetlig rammeverk for tillitsbasert skoleledelse.

SKOLELEDELSE BYGD PÅ EN RELASJONELL ORIENTERING
Bokens utgangspunkt er at en relasjonell orientering er startpunktet for at skoleledelse skal gi avtrykk i skolens praksis. Det er et prinsipp de fleste tilslutter seg til i dag, vel og merke i retorikken. Joe Murphy og Karen Seashore Louis går i boken i dybden på denne erkjennelsen gjennom å belyse fem overlappende dimensjoner i relasjonsledelse. Den første dimensjonen er erkjennelse av medarbeidernes behov for personlig vekst for å realisere sitt fulle p
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Skolelederen 03.12.2019
Å tolke og forstå læreplanene i LK20, og knytte innholdet til praksis i fagene, kan være en utfordring. Måten du jobber med matematikkfaget på, kan bidra til å trekke inn de sentrale elementene i overordnet del.
Skolelederen 03.12.2019
Lakselv videregående skole i Finnmark ligger på andreplass når det gjelder skårer for elevdemokrati og medvirkning i Elevundersøkelsen. I tillegg rapporterer elevene null mobbing. Skolen har oppnådd disse resultatene gjennom partnerskap mellom lærere og elever, under samlebegrepet ‘eleven som utviklingsagent'.
Skolelederen 03.12.2019
SKOLESLAG/ELEVTALL:
Skolelederen 03.12.2019
Skolelederen 03.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt