Første steg
07.10.2016
For få år siden var hvilestunden for barn mellom 3-6 år en selvfølgelig del av omsorgsarbeidet i barnehagen. Nå har den veket plassen for dokumentasjon og læringskrav, viser masteroppgave.
Husker du hvilestunden i barnehagen? Madrasser ble lagt utover gulvet for at alle barna skulle hvile - enten de ville eller ikke. Barna lyttet til en bok, eventyr eller musikk. Noen sovnet og mange barn hadde behov for å hvile. Andre ønsket det ikke. Samtidig hadde hvilestunden også en praktisk side. For mens barna lå og hvilte med en voksen til stede, kunne resten av personalet gjøre andre praktiske ting og til og med avvikle pause.
MER STRESS, MINDRE HVILE
Denne artikkelen bygger på en masteroppgave som tar utgangspunkt i en undersøkelse av hvordan barnehagelærere i dag opplever vilkårene for hvile i barnehagen for barn mellom 3 og 6 år. Min interesse for temaet kom fordi jeg har vært del av en barnehagepraksis der hvilestunden var en selvfølgelig del av arbeidet. Etter at jeg hadde vært borte noen år fra barnehagen, observerte jeg at hvilestunden var forsvunnet. Oppfatningen om at barn utsettes for mer stress nå enn tidligere, ga grobunn for å studere temaet nærmere.
Studien ble gjennomført med to grupper barnehagelærere. Den ene gruppen avsluttet barnehagelærerutdanningen (førskolelærerutdanningen) for femten år siden eller mer, mens den andre gruppen hadde deltakere som avsluttet utdanningen for mindre enn fem år siden. Målet var å se på hvilke holdninger de hadde til hvile, og om det var mulig å finne ut hva som kan ha ført til endringene i forhold til hvile.
PASSER IKKE INN
Naturlig nok preger strømninger i samfunnet også barnehagen. Mens hvile tidligere var beskrevet i styringsdokumentene som en naturlig del av hverdagen, viste undersøkelsen at hvilestunden som metode, ikke lenger passer inn i barnehagens hverdagsliv. Hvile må sees ut fra nye perspektiv. Barn har fremdeles behov for å hvile i løpet av en dag full av travelhet, men hvile har byttet plass med andre aktiviteter i barnehagen. Undersøkelsen viser at hvilestunden til dels er erstattet med kortere pauser i form av rolige aktiviteter, som å se i bøker, leke med lego, perle, tegne eller sitte på et voksenfang.
HVA ANSES SOM VIKTIG?
FNs barnekonvensjon understreker barns rett til hvile. Kunnskapsdepartementet har det overordnede ansvaret for barnehagetilbudet i Norge, og gjennom forskriften om rammeplan gir departementet retningslinjer for hva som skal være barnehagens verdigrunnlag, innhold og oppgaver. Rammeplanen (KD 2011) er altså premissleverandør for det som anses som viktig. (Tholin 2013).
Historisk sett har hvile fått plass i styringsdokument for barnehagen som en viktig del av omsorgsarbeidet. Imidlertid ble hvile nevnt bare to ganger da rammeplanen for barnehager ble inn
Gå til medietMER STRESS, MINDRE HVILE
Denne artikkelen bygger på en masteroppgave som tar utgangspunkt i en undersøkelse av hvordan barnehagelærere i dag opplever vilkårene for hvile i barnehagen for barn mellom 3 og 6 år. Min interesse for temaet kom fordi jeg har vært del av en barnehagepraksis der hvilestunden var en selvfølgelig del av arbeidet. Etter at jeg hadde vært borte noen år fra barnehagen, observerte jeg at hvilestunden var forsvunnet. Oppfatningen om at barn utsettes for mer stress nå enn tidligere, ga grobunn for å studere temaet nærmere.
Studien ble gjennomført med to grupper barnehagelærere. Den ene gruppen avsluttet barnehagelærerutdanningen (førskolelærerutdanningen) for femten år siden eller mer, mens den andre gruppen hadde deltakere som avsluttet utdanningen for mindre enn fem år siden. Målet var å se på hvilke holdninger de hadde til hvile, og om det var mulig å finne ut hva som kan ha ført til endringene i forhold til hvile.
PASSER IKKE INN
Naturlig nok preger strømninger i samfunnet også barnehagen. Mens hvile tidligere var beskrevet i styringsdokumentene som en naturlig del av hverdagen, viste undersøkelsen at hvilestunden som metode, ikke lenger passer inn i barnehagens hverdagsliv. Hvile må sees ut fra nye perspektiv. Barn har fremdeles behov for å hvile i løpet av en dag full av travelhet, men hvile har byttet plass med andre aktiviteter i barnehagen. Undersøkelsen viser at hvilestunden til dels er erstattet med kortere pauser i form av rolige aktiviteter, som å se i bøker, leke med lego, perle, tegne eller sitte på et voksenfang.
HVA ANSES SOM VIKTIG?
FNs barnekonvensjon understreker barns rett til hvile. Kunnskapsdepartementet har det overordnede ansvaret for barnehagetilbudet i Norge, og gjennom forskriften om rammeplan gir departementet retningslinjer for hva som skal være barnehagens verdigrunnlag, innhold og oppgaver. Rammeplanen (KD 2011) er altså premissleverandør for det som anses som viktig. (Tholin 2013).
Historisk sett har hvile fått plass i styringsdokument for barnehagen som en viktig del av omsorgsarbeidet. Imidlertid ble hvile nevnt bare to ganger da rammeplanen for barnehager ble inn


































































































