Arkitektur N
03.03.2021
Slik går teksten i en finn.no-reklame fra 2019. Ledsaget av bilder av en treåring som har tisset på seg mens han sitter i en designstol.
Alle som har unger kjenner seg igjen i den der. Du tar ikke på deg hvit lindress når du inviterer på utendørs barnebursdag. Samtidig er reklamen typisk for et ganske særnorsk forhold til design og designmøbler - nemlig at dette med design er noe litt hellig. Noe som ikke hører hverdagen til.
Jeg husker en samtale jeg hadde med hele Norges interiørdesign-guruer Kråkevik & D'Orazio, der den ene halvparten, altså italienskfødte Alessandro D'Orazio, stilte seg mildt undrende til hvordan nordmenn forholdt seg til designmøbler.
Én ting er at vi smilende kjøper sykkel til 30 000 kroner - men handler stolene, sofaene og bordene våre på IKEA. En enda større gåte for ham, er behandlingen vi gjerne gir et designmøbel om vi først får et i hus. D'Orazio beskrev en situasjon der for eksempel en dyr lenestol helt bokstavelig settes på en pidestall - med et spotlys over - slik at stolen blir mer monument enn møb
Gå til medietJeg husker en samtale jeg hadde med hele Norges interiørdesign-guruer Kråkevik & D'Orazio, der den ene halvparten, altså italienskfødte Alessandro D'Orazio, stilte seg mildt undrende til hvordan nordmenn forholdt seg til designmøbler.
Én ting er at vi smilende kjøper sykkel til 30 000 kroner - men handler stolene, sofaene og bordene våre på IKEA. En enda større gåte for ham, er behandlingen vi gjerne gir et designmøbel om vi først får et i hus. D'Orazio beskrev en situasjon der for eksempel en dyr lenestol helt bokstavelig settes på en pidestall - med et spotlys over - slik at stolen blir mer monument enn møb