Under et diskusjonspanel på Sands International Film Festival maler Joe Russo, Hollywood-regissør og produsent, ut hvordan fremtiden ser ut fra toppen av underholdningsindustriens næringskjede.
Hva ser han? Kunst skapt av bestillere heller enn kunstnere.
Til publikum og nettstedet Collider snakker han om hvordan kunstig intelligens (AI) vil endre historiefortelling på fundamentale måter. Individuell tilpasning er stikkordet, som at man skal kunne bestille en film med seg selv og Marilyn Monroe i hovedrollene.
- Si at «jeg vil ha en romantisk komedie fordi jeg har hatt en tøff dag», og så skaper AI-en en veldig kompetent fortelling med dialog som etteraper stemmen din.
Ved Russos side sitter Donald Mustard, kreativ sjef for spillselskapet Epic Games. Russo snakker om at en spiller kan eksempelvis gjøre om Epics pastellfargede skytespill Fortnite til noe som ligner et skrekkspill.
- Vi er ikke langt unna at dette er mulig med spillmotoren Unreal, som vi bruker til å lage Fortnite, svarer Mustard.
Maskinskapt mysterium
Det er en gammel men slitesterk drøm som nå er innen rekkevidde. Gjennom maskinlæringens magi kan den personlig tilpassede kunst- og kulturopplevelsens tid snart være over oss, uberørt av menneskehender. Hele musikksmaken din, krystallisert i én perfekt låt, eller et fiksjonsunivers som omslutter deg, ser deg og responderer på deg.
Denne drømmen går igjen i alt fra visualiseringsverktøyet «holodeck» i Star Trek til de livaktige robotene fra den futuristiske fornøyelsesparken i Westworld. Og den finnes selvsagt i spillbransjen.
I slutten av april ble detektivspillet Shadows of Doubt en snakkis. Det er sci-fi-noir i en dystopisk neonbelyst framtidsby a la Blade Runner hvor alt fra innbyggere til bygninger er tilfeldig generert for hver ny gjennomspilling.
Litt som Minecraft, altså, hvor enorme naturlandskaper skapes av en algoritme hver gang man starter en ny verden. Men dette er et steg videre.
For, spillet syr sammen bakgrunnshistorier for karakterene, innreder leilighetene deres med dagbøker man kan snoke i og ID-papirer å stjele, maler ut vennskap og uvennskap og karrierer.
I hver gjennomspilli