AddToAny

Hva vet vi - og hvor skal vi?

Hva vet vi - og hvor skal vi?
Det er ikke tvil om at analyse av store datamengder kan være nyttig. Den finske skoleforskeren Pasi Sahlberg advarte imidlertid mot å trekke dette for langt; det går ikke an å konstruere «intelligente lærere».
Den finske skoleforskeren Pasi Sahlberg, som blant annet har vært gjesteprofessor ved Harvard School of Education, har skrevet en rekke bøker. Han har blant annet analysert den finske skolesuksessen i boka Finnish Lesson 2.0.
På årets Bergenskonferanse, den 11. i rekken, var Sahlberg invitert til å holde foredrag om lederutfordringer i det 21. århundre. Det må nevnes at Bergenskonferansen har vært skikkelig på hugget når det gjelder å få store internasjonale kapasiteter som forelesere til konferansen. Leder av programkomiteen, Omar Mekki, viste til at nå hadde de hatt «the big five»: Andy Hargreaves, Michael Fullan, Vivian Robinson, Avis Glaze og Pasi Sahlberg.
Sahlberg tok utgangspunkt i år 2000 - da vi hadde en formening om hvilke skolesystemer som hadde prestisje og som vi kunne lære noe av. Flere av de vi da trodde var vellykket, falt igjennom da de første PISA-resultatene ble publisert. Nye land seilte opp. Finland toppet som kjent statistikken i 2000 når det gjaldt lesing, i 2003 når det gjaldt matematikk og så med naturfag i 2006. Finnene selv ble forundret; her må det være noe feil ...
Tre myter om Finland
Sahlberg tok for seg tre myter om skoleutvikling i Finland og den finske suksessen. Nei, det er ikke slik at Finlan
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt