Skolelederen
23.09.2017
Det er ikke tvil om at analyse av store datamengder kan være nyttig. Den finske skoleforskeren Pasi Sahlberg advarte imidlertid mot å trekke dette for langt; det går ikke an å konstruere «intelligente lærere».
Den finske skoleforskeren Pasi Sahlberg, som blant annet har vært gjesteprofessor ved Harvard School of Education, har skrevet en rekke bøker. Han har blant annet analysert den finske skolesuksessen i boka Finnish Lesson 2.0.
På årets Bergenskonferanse, den 11. i rekken, var Sahlberg invitert til å holde foredrag om lederutfordringer i det 21. århundre. Det må nevnes at Bergenskonferansen har vært skikkelig på hugget når det gjelder å få store internasjonale kapasiteter som forelesere til konferansen. Leder av programkomiteen, Omar Mekki, viste til at nå hadde de hatt «the big five»: Andy Hargreaves, Michael Fullan, Vivian Robinson, Avis Glaze og Pasi Sahlberg.
Sahlberg tok utgangspunkt i år 2000 - da vi hadde en formening om hvilke skolesystemer som hadde prestisje og som vi kunne lære noe av. Flere av de vi da trodde var vellykket, falt igjennom da de første PISA-resultatene ble publisert. Nye land seilte opp. Finland toppet som kjent statistikken i 2000 når det gjaldt lesing, i 2003 når det gjaldt matematikk og så med naturfag i 2006. Finnene selv ble forundret; her må det være noe feil ...
Tre myter om Finland
Sahlberg tok for seg tre myter om skoleutvikling i Finland og den finske suksessen. Nei, det er ikke slik at Finlan
Gå til medietPå årets Bergenskonferanse, den 11. i rekken, var Sahlberg invitert til å holde foredrag om lederutfordringer i det 21. århundre. Det må nevnes at Bergenskonferansen har vært skikkelig på hugget når det gjelder å få store internasjonale kapasiteter som forelesere til konferansen. Leder av programkomiteen, Omar Mekki, viste til at nå hadde de hatt «the big five»: Andy Hargreaves, Michael Fullan, Vivian Robinson, Avis Glaze og Pasi Sahlberg.
Sahlberg tok utgangspunkt i år 2000 - da vi hadde en formening om hvilke skolesystemer som hadde prestisje og som vi kunne lære noe av. Flere av de vi da trodde var vellykket, falt igjennom da de første PISA-resultatene ble publisert. Nye land seilte opp. Finland toppet som kjent statistikken i 2000 når det gjaldt lesing, i 2003 når det gjaldt matematikk og så med naturfag i 2006. Finnene selv ble forundret; her må det være noe feil ...
Tre myter om Finland
Sahlberg tok for seg tre myter om skoleutvikling i Finland og den finske suksessen. Nei, det er ikke slik at Finlan