Helsefagarbeideren
22.02.2021
Jeg fikk økt min kompetanse og «knagger» å henge faglige utfordringer på, og jeg leverte etter min mening en bedre tjeneste. Min påstand er at gevinsten for meg og mitt arbeidssted hadde vært større hvis det var mer fokus på oppgavefordeling med bakgrunn i kompetanse.
Jeg er så heldig at jeg har blitt invitert til å skrive innlegg i Helsefagarbeideren, og ønsker å komme med synspunkter vedrørende oppgavefordeling mellom fagarbeidere, ufaglærte og de med høyere utdanning. Når jeg i artikkelen bruker helsefagarbeideren, så inkluderer det hjelpepleieren og omsorgsarbeideren.
Samme ansvar etter fagbrev
Jeg arbeidet i mange år som ufaglært i boliger for utviklingshemmede, og opplevde til tider at jeg ikke strakk til faglig. Av den grunn valgte jeg å ta fagbrev i 2011, og hadde forventninger om at jeg ved å øke kompetansen skulle få mer ansvar og oppgaver jeg ikke hadde tidligere. Jeg tok dette opp med min leder etter bestått fagbrev, uten å få noe klart svar på hva slags ansvar og oppgaver jeg skulle få.
Gå til medietSamme ansvar etter fagbrev
Jeg arbeidet i mange år som ufaglært i boliger for utviklingshemmede, og opplevde til tider at jeg ikke strakk til faglig. Av den grunn valgte jeg å ta fagbrev i 2011, og hadde forventninger om at jeg ved å øke kompetansen skulle få mer ansvar og oppgaver jeg ikke hadde tidligere. Jeg tok dette opp med min leder etter bestått fagbrev, uten å få noe klart svar på hva slags ansvar og oppgaver jeg skulle få.