Skolelederen
08.11.2022
Ingen barn skal oppleve at de ikke mestrer skolen når de begynner på Mosby oppvekstsenter. Derfor er det viktig å bygge en solid grunnmur med gode og trygge relasjoner, mener rektor Karen Stenslund. På hennes skole er lek og lekende læring en viktig del av skoledagen.
På Mosby oppvekstsenter i Kristiansand kommune har lek og læring gjennom lek vært et satsingsområde i mange år. På første trinn starter dagen med halvannen time lek - og leken fortsetter på alle trinn, selv om den kortes ned til en time for de eldre barna. Rektor Karen Stenslund har en ubøyelig tro på at tiden som brukes til lek er en god investering. Barn lærer selv om de ikke sitter ved en pult, mener hun. Men viktigst av alt er at barna skal oppleve mestring, bygge gode relasjoner og bli trygge på hverandre og de voksne.
-Barn føler at de mestrer alt når de går ut av barnehagen. Hvorfor gir man dem da et helt annet opplegg når de begynner på skolen? På Mosby oppvekstsenter viderefører vi barnehagens måte å møte barna på, samtidig som vi er bevisst på hva de skal lære. Det skal være gøy å gå på skolen, det skal være gøy å lære og alle barna skal føle at de mestrer å gå på skolen, sier Karen Stenslund.
ALLE MED
Stenslund har gjennom mange år i skolesektoren hatt stor tro på den pedagogikken som i dag praktiseres ved Mosby oppvekstsenter, men det var først gjennom et prosjekt som hun startet for fire år siden at hun fullt og helt fikk testet det ut i praksis. «Alle med» het prosjektet og målet var å finne ut hvordan skoledagen burde organiseres for at den skulle oppleves som god og meningsfylt for elevene. I dag har «Alle med» blitt skolens visjon.
-Jeg har også tidligere jobbet ved skoler som har dette elevsynet og hvor lek har vært en viktig del av skoledagen, og jeg har sett at det gir en rolig skole med lite konflikter.
LEKER SEG TIL LÆRING
Leken gjennomsyrer hele skoledagen for 1.-3.trinn ved Mosby oppvekstsenter. Halvannen time med frilek hver eneste morgen, gir barna god tid til å pleie relasjoner med skolekamerater og de voksne.
-De voksne deltar, veileder og lærer elevene opp til å utnytte alle ressurser som ligger i den gode leken.
Hvorfor bruker dere så mye tid på lek?
-Fordi at alle skal oppleve mestring. Hvis barn begynner på skolen og ikke opplever mestring, kan barnet vegre seg mot å gå på skolen eller det kan ta en rolle som han eller hun egentlig ikke vil ha, for eksempel bråkmakeren eller den stille eleven.
De starter ikke med tradisjonell bokstavopplæringen på 1. trinn før de mener at elevene er klare for det.
-Men når vi først starter, da har elevene lyst til å lære og de opp
Gå til mediet-Barn føler at de mestrer alt når de går ut av barnehagen. Hvorfor gir man dem da et helt annet opplegg når de begynner på skolen? På Mosby oppvekstsenter viderefører vi barnehagens måte å møte barna på, samtidig som vi er bevisst på hva de skal lære. Det skal være gøy å gå på skolen, det skal være gøy å lære og alle barna skal føle at de mestrer å gå på skolen, sier Karen Stenslund.
ALLE MED
Stenslund har gjennom mange år i skolesektoren hatt stor tro på den pedagogikken som i dag praktiseres ved Mosby oppvekstsenter, men det var først gjennom et prosjekt som hun startet for fire år siden at hun fullt og helt fikk testet det ut i praksis. «Alle med» het prosjektet og målet var å finne ut hvordan skoledagen burde organiseres for at den skulle oppleves som god og meningsfylt for elevene. I dag har «Alle med» blitt skolens visjon.
-Jeg har også tidligere jobbet ved skoler som har dette elevsynet og hvor lek har vært en viktig del av skoledagen, og jeg har sett at det gir en rolig skole med lite konflikter.
LEKER SEG TIL LÆRING
Leken gjennomsyrer hele skoledagen for 1.-3.trinn ved Mosby oppvekstsenter. Halvannen time med frilek hver eneste morgen, gir barna god tid til å pleie relasjoner med skolekamerater og de voksne.
-De voksne deltar, veileder og lærer elevene opp til å utnytte alle ressurser som ligger i den gode leken.
Hvorfor bruker dere så mye tid på lek?
-Fordi at alle skal oppleve mestring. Hvis barn begynner på skolen og ikke opplever mestring, kan barnet vegre seg mot å gå på skolen eller det kan ta en rolle som han eller hun egentlig ikke vil ha, for eksempel bråkmakeren eller den stille eleven.
De starter ikke med tradisjonell bokstavopplæringen på 1. trinn før de mener at elevene er klare for det.
-Men når vi først starter, da har elevene lyst til å lære og de opp