Stort sett alle traktorer har en eller annen form for kaldstartanordning, der de fleste benytter seg enten av glødeplugger i topplokket eller såkalt termostartforvarming i innsugingsmanifolden. En motorvarmer som forvarmer kjølevæska, er også en stor fordel å ha montert, både fordi den letter selve oppstarten og samtidig skåner motoren for harde påkjenninger. En dieselmotor «tenner» gjennom komprimering av luft og brennstoff, som sammen utvikler varme. Ved å forvarme både væska rundt sylinderveggene gjennom motorvarmeren, og samtidig sørge for forvarmet innsugingsluft ved å «gløde» motoren, er sjansen stor for at oppstarten blir vellykket.
Motorvarmere i ulike varianterMotorvarmeren opptrer i ulike varianter, hvor vi i hovedsak skiller mellom blokk- og slangevarmer (1). Normalt er blokkvarmeren mest effektiv, fordi varmetapet blir mindre enn gjennom en utvendig slangevarmer. Langs motorblokka finner du en eller flere runde hull, som er blendet med lokk av metall, som regel stål eller aluminium (2). Disse kalles frostplugger og er satt inn i blokka for å kunne gi etter om kjølevannet skulle fryse. Vann i fast form (is) krever som kjent større plass enn i flytende form, og vil kunne frostsprenge godset i motorblokka om ikke frostpluggene gir etter. Blokkvarmeren monteres enten i et forhåndsmaskinert hull beregnet for montering av motorvarmer, eller i utsparinga til en av frostpluggene. Slangevarmeren varmer vannet, slik det ligger i begrepet, igjennom kjølevæskeslangene. En slik motorvarmer, i sin enkleste form, monteres i den nedre slangen mellom radiator og motorblokk. Monteringa av en slik variant er helt ukomplisert: Kapp kjølevannslangen og sett inn varmeelementet som skjøt (3). Grunnen til at det er viktig å montere varmeren i den nedre radiatorslangen, er fordi det varme vannet «stiger» og vil bidra til sirkulasjon i systemet. En annen vesentlig detalj er at et strømtilkoblet motorvarmerelement til enhver tid må stå i væske, ellers kan det bli ødelagt på sekunder. Det finnes også varianter av slangevarmere hvor vannet ledes direkte mellom radiator/vannpumpe og kjølevæskekanalene i motorblokka. En slik motorvarmer fås også med innebygget sirkulasjonspumpe, hvilket gjør den enda mer effektiv.
Motorvarmerelementet på Case IH JX80-en har mest sannsynlig takket for seg på grunn av


































































































