AddToAny

Hold traktoren i live i kulda

Hold traktoren i live i kulda
Når kvikksølvet kryper under null, kan oppstart av traktorer og maskiner være trælsomt om forvarm­inga av motoren ikke er i orden. I denne utgaven av «Mekketips» bytter vi motorvarmerelement og termostartplugg på en Case IH JX80. Vi viser deg også hvordan du best sikrer at drivstoffet finner veien fram til dieselpumpa i vinterkulda.

Stort sett alle traktorer har en eller annen form for kaldstartanordning, der de fleste benytter seg enten av glødeplugger i topplokket eller såkalt termostartforvarming i innsugingsmanifolden. En motorvarmer som forvarmer kjølevæska, er også en stor fordel å ha montert, både fordi den letter selve oppstarten og samtidig skåner motoren for harde påkjenninger. En dieselmotor «tenner» gjennom komprimering av luft og brennstoff, som sammen utvikler varme. Ved å forvarme både væska rundt sylinderveggene gjennom motorvarmeren, og samtidig sørge for forvarmet innsugingsluft ved å «gløde» motoren, er sjansen stor for at oppstarten blir vellykket.

Motorvarmere i ulike varianter

Motorvarmeren opptrer i ulike varianter, hvor vi i hovedsak skiller mellom blokk- og slangevarmer (1). Normalt er blokkvarmeren mest effektiv, fordi varmetapet blir mindre enn gjennom en utvendig slangevarmer. Langs motorblokka finner du en eller flere runde hull, som er blendet med lokk av metall, som regel stål eller aluminium (2). Disse kalles frostplugger og er satt inn i blokka for å kunne gi etter om kjølevannet skulle fryse. Vann i fast form (is) krever som kjent større plass enn i flytende form, og vil kunne frostsprenge godset i motorblokka om ikke frostpluggene gir etter. Blokkvarmeren monteres enten i et forhåndsmaskinert hull beregnet for montering av motorvarmer, eller i utsparinga til en av frostpluggene. Slangevarmeren varmer vannet, slik det ligger i begrepet, igjennom kjølevæskeslangene. En slik motorvarmer, i sin enkleste form, monteres i den nedre slangen mellom radiator og motorblokk. Monteringa av en slik variant er helt ukomplisert: Kapp kjølevannslangen og sett inn varmeelementet som skjøt (3). Grunnen til at det er viktig å montere varmeren i den nedre radiatorslangen, er fordi det varme vannet «stiger» og vil bidra til sirkulasjon i systemet. En annen vesentlig detalj er at et strømtilkoblet motorvarmerelement til enhver tid må stå i væske, ellers kan det bli ødelagt på sekunder. Det finnes også varianter av slangevarmere hvor vannet ledes direkte mellom radiator/vannpumpe og kjølevæskekanalene i motorblokka. En slik motorvarmer fås også med innebygget sirkulasjonspumpe, hvilket gjør den enda mer effektiv.

Motorvarmerelementet på Case IH JX80-en har mest sannsynlig takket for seg på grunn av

Gå til mediet

Flere saker fra Traktor

Helt nord i Stokke i Vestfold ligger maskinforretningen Gjema AS. Den eies og drives av Reidar Gjelsås, og hovedmerket som forhandles er japanske Kubota. Kubota er et kjent og veletablert merke innen park og hage, men nå ønsker Reidar at merket også skal feste grepet i det norske landbruksmarkedet.
Traktor 23.10.2025
Eco Machines lager elektriske minilastere i flere størrelser. Nå kommer de til Norge.
Traktor 23.10.2025
Ne2 Holland utvider satsingen på alternative drivstoff med en kraftigere CNG-traktor. Nå er det rett før du kan bestille den.
Traktor 23.10.2025
Den norske maskinprodusenten bytter nå stålkvalitet i viftehuset, for enda lengre levetid på produktene.
Traktor 23.10.2025
Minsk Traktorverk (MTZ) har avduket en prototyp av det de hevder er verdens kraftigste konvensjonelle standardtraktor: Belarus Titan 5425 med 542 hestekrefter.
Traktor 23.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt