Studiene Pedagogisk utviklingsarbeid (PUB) og Kompetanseutvikling for assistenter (KOMPASS) hadde ikke vært populære ved Høgskolen i Sogn og Fjordane på mange år. Her går både ressurser og kompetanse tapt, tenkte høgskolelektor og studieleder Aud Marie Stundal, og satte sammen med tre andre ansatte i gang et ganske krevende pilotprosjekt som endret måten mange av de barnehageansatte tenkte om kvalitet, på.
Det bunnet i et ønske om å ta Kunnskapsdepartementets kompetansehevingsstrategi på alvor og ta i bruk midlene fra Utenriksdirektoratet på en god måte. Dermed startet arbeidet med å rekruttere søkere til de to studiene. Men hvordan? Hos høgskolen er delekulturen sterk og det startet med høytenkning der Fylkesmannen i Sogn og Fjordane, høgskolen, regionlederene, KS, Fylkeskommunen og fagforeningene deltok. Troen på effekten på å løfte i flokk, var stor. Ønsket var å få med to eller tre barnehager som ønsket denne type kompetanseheving for sine ansatte.
De endte opp med fire.
- Vi kunne jo ikke sjalte ut den fjerde, så alle ble med, sier Stundal, som presenterte pilotprosjektet på Utdanningsdirektoratets konferanse om kvalitet i barnehagen i Bergen denne uka.
Nær kontakt med styrere
Rekrutteringsprosessen var ikke bare enkel. Fylkesmannen sto for informasjon og motivasjon av de som var ansvarlig for barnehage i kommunene. Regionleirene gikk ut til alle sine barnehager med bred informasjon om studiene og styrerne tok avgjørelsen


































































































