Første steg
11.12.2018
Siri-Mari Horvei og Evelyn Eggum er to av stadig flere barnehagelærere som tar mastergrad ved siden av jobb. Det kan gi nye karrièreveier og økt lønn.
Hvert år tar mange hundre barnehagelærere masterutdanning i Norge. Mer enn 3200 personer hadde barnehagerelatert master som førstevalg på landets høgskoler og universitet i fjor, ifølge tall Første steg har samlet inn.
- En del har vært i praksis i flere år, mens noen går direkte inn på master etter bachelor, sier Elisabeth Welle, studieleder ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen i Volda.
TO TYPER MASTERTILBUD
Oversikten over mastertilbudet kan deles i to hovedgrupper; masterstudier som er spesielt rettet mot barn før skolepliktig alder og mastertilbud som er rettet mot flere yrkesgrupper, deriblant barnehagelærere.
De siste årene har flere studiesteder fått mastertilbud rettet spesielt mot barnehagelærere. Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) i Trondheim er et av studiestedene med flest studietilbud for barnehagelærere, som ønsker å ta en mastergrad. Både DMMH og høgskolene på Vestlandet og i Volda har merket en stor pågang de siste årene.
- Vi har nå fire masterprogram med god søkning på alle, forteller Tora Korsvold, professor i førskolepedagogikk ved DMMH.
MÅ PRIORITERE
Siri-Mari Horvei (24) dytter opp de brede dørene til den nye, flotte campusen til Høgskulen på Vestlandet. Bergens-jenta stråler om kapp med solen, til tross for at hun har travle eksamensuker foran seg. I tillegg til å være masterstudent i barnehagekunnskap, jobber hun 60 prosent som barnehagelærer i Eventus Midtun barnehage.
- Jeg føler meg veldig privilegert i forhold til hvordan arbeidsgiver har tilrettelagt for meg i studiet. Jeg har fått mulighet til å øke stillingsprosenten gradvis etter hvert som jeg har opplevd at jeg har mestret og opprettholdt kravene til studiet, sier Horvei. Som ansatt i privat barnehage kan hun, ifølge PBLs (Private Barnehagers Landsforbund) sine avtaler, ha rett til permisjon med lønn i forbindelse med avlegging av eksamen.
- Jeg vil tørre å påstå at jeg har en mye brattere læringskurve ved å jobbe så mye som jeg gjør, fremfor å studere 100 prosent. Men det krever at man er veldig strukturert, og innimellom må nedprioritere det man gjerne har mest lyst til, for å bruke en del studietid på kvelder og i helgene, sier Horvei.
Evelyn Eggum valgte å ta en masterutdanning i barnehagekunnskap, fordi hun ville øke sin kunnskapsbase og for å styrke sin posisjon som pedagogisk leder.
- Det var også en motivasjon at videreutdanninga kan kvalifisere til andre stillinger i barnehagesektoren. Dette er en sektor som er i endring, og den utviklinga vil jeg være med å påvirke, sier Eggum.TRENGER UTVIDET KOMPETANSE
Kunnskapsdepartementet sin reviderte strategi «Kompetanse for fremtidens barnehage» forventer at universitetene og høyskolene skal utvikle barnehagefaglige masterprogram. Disse skal bygge på barnehagelærerutdanningen. De skal også tilby videreutdanning som kan inngå i ulike mastergrader.
- Hvorfor trenger man barnehagelærere med mastergrad?
- Barnehagene blir stadig større og mer komplekse organisasjoner. Vi trenger nye barnehagelektorer som kan ta ansvar for den faglige utviklingen, og veiledning innad i enhetene, sier professor i førskolepedagogikk Tora Korsvold ved DMMH.
MASTERKRAV I STILLINGER
- Hvorfor bør barnehagelærerne ta master?
- Jeg tenker at en master er for dem som vil fordype seg mer i et emne, og de står friere til flere karri�
Gå til mediet- En del har vært i praksis i flere år, mens noen går direkte inn på master etter bachelor, sier Elisabeth Welle, studieleder ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen i Volda.
TO TYPER MASTERTILBUD
Oversikten over mastertilbudet kan deles i to hovedgrupper; masterstudier som er spesielt rettet mot barn før skolepliktig alder og mastertilbud som er rettet mot flere yrkesgrupper, deriblant barnehagelærere.
De siste årene har flere studiesteder fått mastertilbud rettet spesielt mot barnehagelærere. Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) i Trondheim er et av studiestedene med flest studietilbud for barnehagelærere, som ønsker å ta en mastergrad. Både DMMH og høgskolene på Vestlandet og i Volda har merket en stor pågang de siste årene.
- Vi har nå fire masterprogram med god søkning på alle, forteller Tora Korsvold, professor i førskolepedagogikk ved DMMH.
MÅ PRIORITERE
Siri-Mari Horvei (24) dytter opp de brede dørene til den nye, flotte campusen til Høgskulen på Vestlandet. Bergens-jenta stråler om kapp med solen, til tross for at hun har travle eksamensuker foran seg. I tillegg til å være masterstudent i barnehagekunnskap, jobber hun 60 prosent som barnehagelærer i Eventus Midtun barnehage.
- Jeg føler meg veldig privilegert i forhold til hvordan arbeidsgiver har tilrettelagt for meg i studiet. Jeg har fått mulighet til å øke stillingsprosenten gradvis etter hvert som jeg har opplevd at jeg har mestret og opprettholdt kravene til studiet, sier Horvei. Som ansatt i privat barnehage kan hun, ifølge PBLs (Private Barnehagers Landsforbund) sine avtaler, ha rett til permisjon med lønn i forbindelse med avlegging av eksamen.
- Jeg vil tørre å påstå at jeg har en mye brattere læringskurve ved å jobbe så mye som jeg gjør, fremfor å studere 100 prosent. Men det krever at man er veldig strukturert, og innimellom må nedprioritere det man gjerne har mest lyst til, for å bruke en del studietid på kvelder og i helgene, sier Horvei.
Evelyn Eggum valgte å ta en masterutdanning i barnehagekunnskap, fordi hun ville øke sin kunnskapsbase og for å styrke sin posisjon som pedagogisk leder.
- Det var også en motivasjon at videreutdanninga kan kvalifisere til andre stillinger i barnehagesektoren. Dette er en sektor som er i endring, og den utviklinga vil jeg være med å påvirke, sier Eggum.TRENGER UTVIDET KOMPETANSE
Kunnskapsdepartementet sin reviderte strategi «Kompetanse for fremtidens barnehage» forventer at universitetene og høyskolene skal utvikle barnehagefaglige masterprogram. Disse skal bygge på barnehagelærerutdanningen. De skal også tilby videreutdanning som kan inngå i ulike mastergrader.
- Hvorfor trenger man barnehagelærere med mastergrad?
- Barnehagene blir stadig større og mer komplekse organisasjoner. Vi trenger nye barnehagelektorer som kan ta ansvar for den faglige utviklingen, og veiledning innad i enhetene, sier professor i førskolepedagogikk Tora Korsvold ved DMMH.
MASTERKRAV I STILLINGER
- Hvorfor bør barnehagelærerne ta master?
- Jeg tenker at en master er for dem som vil fordype seg mer i et emne, og de står friere til flere karri�