Helveteslæren har vært en grusom og veldig ødeleggende del av den tradisjonelle vestlige kirkes forkynnelse. Tanken om at Gud skulle ha skapt et evig torturkammer har bundet millioner av mennesker i frykt og angst, og fått enda flere til å tvile på Guds fullkomne kjærlighet. Mange har også forkastet troen sin som en følge av dette.
Jeg er blant en voksende gruppe kristne som ikke tror på konseptet evig pine, og i denne leklsjonen vil jeg se nærmere på det grunntekstordet som ofte oversettes med "evig", samt den kjente liknelsen om sauene og geitene. Ved siden av liknelsen om Lasarus og den rike mannen, er denne en av de mest brukte blant dem som tror på evig pine for dem som dør uten å ha bedt en frelsesbønn.
La meg gå rett på sak. Vi leser Matt. 25:46: Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv!
Dette vil mange hevde er et helt ubestridelig vers i diskusjonen om helveteslæren, og kanskje det aller mest siterte. Dette er Jesu egne ord! skriver forkjemperne på Facebook. Hvem er du som tør å gå imot Guds eget ord?"
Vel, jeg er en av dem som tør gå imot de vers og tolkninger som ikke stemmer med det Jesus viste oss av Guds hjertelag, nåde, og ubetingede kjærlighet. Ofte kan vi også finne en helt annen betydning når vi ser nærmere på grunntekstens språk og kontekst.
La oss først se på verset ovenfor i den sammenhengen det står i. Da må vi gå tilbake til Matt. 24:3 der disiplene spør Jesus et spørsmål: Da han satt på Oljeberget og disiplene var alene med ham, kom de og spurte: Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende? (completion of the age)
Age kommer fra det greske "aion" og betyr tidsalder, så det disiplene egentlig spør Jesus om er hva som skal være tegnet på enden/avslutningen av denne definerte tidsalderen de ut fra deres tankesett levde i - altså den gamle pakts tidsalder. Svaret på dette spørsmålet begynner i verset etterpå og avsluttes i Matt. 25:46, der noen altså tilsynelatende blir dømt til evig straff, mens andre får evig liv.
Dette er sammenhengen vi må lese dette verset fra Jesus i. Vi har allerede fått et hint om at det ikke er snakk om Enden med stor E, men isteden av