Fotterapeuten
16.11.2018
Din neste pasient har utviklingshemning! 10 gode råd til helsepersonell på lege- og tannlegekontor - eller annet helsepersonell som yter tjenester til personer med utviklingshemning.
1. Tilby den første timen på morgenen eller første time etter lunsj
Noen er engstelige for å gå til lege/tannlege. Ekstra ventetid på et venteværelse kan skape uro for dem selv og for andre pasienter.
2. Sett av god tid til konsultasjonen
Mange vil ha behov for en utvidet time. Benytt takstkode 660 i Normaltariffen ved årlig helsekontroll hos fastlegen.
3. Snakk alltid direkte til den det gjelder
Oppfordre pasienten til å svare selv før du spør ledsager om hjelp. Mange vil bruke tid på å forstå hva du sier og å fortelle om egne behov og symptomer. Ledsager kan hjelpe til i samtalen når pasienten ber om hjelp eller når du trenger hjelp. Finn ut om pasienten bruker alternative kommunikasjonsformer eller hjelpemidler for å kommunisere.
4. Benytt åpne spørsmål og still det samme spørsmålet på ulike måter for å kontrollere om spørsmålet er oppfattet riktig
Gjenta gjerne hva vedkommende har fortalt deg og spør: «Har jeg oppfattet deg riktig?», «Var det dette du mente?» Det er ikke sikkert at pasienten forstår gangen i en konsultasjon og vil da heller ikke forstå hensikten med undersøkelsen eller spørsmålene. Mange med utviklingshemning vil gjerne svare riktig. De kan komme til å svare det de tror du ønsker å høre, selv om de mener noe annet eller ikke har forstått spør
Gå til medietNoen er engstelige for å gå til lege/tannlege. Ekstra ventetid på et venteværelse kan skape uro for dem selv og for andre pasienter.
2. Sett av god tid til konsultasjonen
Mange vil ha behov for en utvidet time. Benytt takstkode 660 i Normaltariffen ved årlig helsekontroll hos fastlegen.
3. Snakk alltid direkte til den det gjelder
Oppfordre pasienten til å svare selv før du spør ledsager om hjelp. Mange vil bruke tid på å forstå hva du sier og å fortelle om egne behov og symptomer. Ledsager kan hjelpe til i samtalen når pasienten ber om hjelp eller når du trenger hjelp. Finn ut om pasienten bruker alternative kommunikasjonsformer eller hjelpemidler for å kommunisere.
4. Benytt åpne spørsmål og still det samme spørsmålet på ulike måter for å kontrollere om spørsmålet er oppfattet riktig
Gjenta gjerne hva vedkommende har fortalt deg og spør: «Har jeg oppfattet deg riktig?», «Var det dette du mente?» Det er ikke sikkert at pasienten forstår gangen i en konsultasjon og vil da heller ikke forstå hensikten med undersøkelsen eller spørsmålene. Mange med utviklingshemning vil gjerne svare riktig. De kan komme til å svare det de tror du ønsker å høre, selv om de mener noe annet eller ikke har forstått spør