Bok og bibliotek
08.06.2017
Det begynte som et lokalt tiltak for lesestimulering for barn i grunnskolen i Vestfold i 2012 og som en del av merkevarebyggingen av Vestfoldbibliotekene. I dag er Sommerles på god vei til å bli en nasjonal kampanje, forteller prosjektleder Pernilla Slotte Hjermann ved Vestfold fylkesbibliotek.
Hun gir stolt noen imponerende tall over bordet: - I 2014 deltok 14 Vestfoldkommuner, og i 2015 økte vi til 54 kommuner fra Østfold, Hedmark, Buskerud, Akershus og et par kommuner i Finnmark. I 2016 var nesten 200 kommuner med, og i år blir vi 301 Sommerles-kommuner. Antall deltakere vokser også jevnt: i fjor var 31 853 barn med på Sommerles-eventyret.
Fra papir til dataspill
Det begynte analogt, som en felles sommerleskampanje for Vestfoldbibliotekene. Deltakerne leste bøker i løpet av sommeren og skrev ned titlene og antall sider og kunne som belønning hente spesialdesignede silikonarmbånd på biblioteket. Dette var nytt, tidligere var det diplom, is og kanskje en bok på slutten av sommeren å se frem til. Men vi ønsket å gjøre noe mer ut av kampanjen, selv om premiene slo an veldig og fikk opp deltakelsen i sommerlesingen, kommenterer Slotte Hjermann.
- Vi skjønte at vi måtte utvikle k
Gå til medietFra papir til dataspill
Det begynte analogt, som en felles sommerleskampanje for Vestfoldbibliotekene. Deltakerne leste bøker i løpet av sommeren og skrev ned titlene og antall sider og kunne som belønning hente spesialdesignede silikonarmbånd på biblioteket. Dette var nytt, tidligere var det diplom, is og kanskje en bok på slutten av sommeren å se frem til. Men vi ønsket å gjøre noe mer ut av kampanjen, selv om premiene slo an veldig og fikk opp deltakelsen i sommerlesingen, kommenterer Slotte Hjermann.
- Vi skjønte at vi måtte utvikle k