SANDEFJORD: Erik Andersen Gunnestad har solid bakgrunn for egne meninger. I 43 år har han vært ansatt i bank, de fleste av dem i Kreditkassen, nå Nordea. I nærmere 40 år har vært lokal og sentral tillitsvalgt. Han har vært de ansattes representant i lokal sparebank og i avdelingsstyret i daværende Kreditkassen. I en periode var han også de ansattes representant i Representantskapet i Nordea Bank Norge. Siden 2018 har han vært pensjonist, men engasjementet er like sterkt blant annet som styremedlem i Nordeas pensjonistforening i Vestfold, Buskerud og Telemark.
NEGATIV UTVIKLING
Gjennom et langt yrkesliv i bank har Gunnestad registrert en utvikling han ikke liker i bankene. Satt litt på spissen så handler moderne bankdrift i dag om å skaffe mest mulig avkastning til aksjonæren hvert kvartal. Hensynet til de ansatte og kundene kommer i annen rekke. Og aksjonærene blir aldri fornøyde.
- Da jeg startet i bank i 1976 var det selvsagt andre tider og det er naturlig at det skjer en utvikling over så mange år. Dessverre mener jeg at store deler av denne utviklingen ikke er sunn. Mens bankene tidligere hadde et stort samfunnsansvar, så ser vi de siste årene at bankene har endret karakter til å bli en industri der mye handler om å levere best mulige resultater på kort sikt. Noen kaller dette for kvartalstyranniet.
Jeg etterlyser et større magemål og mindre griskhet hos mange bankledere.
Erik A. Gunnestad
- Men er ikke bankenes gode resultater viktig for å sikre og skape nye arbeidsplasser?
- Jeg er selvsagt ikke imot at bankene tjener penger. Det er viktig for arbeidsplassene og for soliditeten. Ingen ønsker en ny bankkrise med all den elendigheten det medfører. Men jeg etterlyser et større magemål og mindre griskhet hos mange bankledere og i næringslivet for øvrig. Spesielt er dette viktig i den dyrtiden vi lever i nå. Da bør banklederne og styrene ta et større samfunnsansvar ved å kutte i marginene, slik at den økonomiske hverdagen blir enklere for folk flest og ikke minst unge med høy gjeld, understreker Gunnest