Skolelederen
21.08.2019
Skolelederforbundet har i løpet av de siste årene hatt en stor tilgang av ledere i oppvekstsektoren. Vår medlemsmasse har gjennom veksten utviklet seg til å dekke en rekke lederfunksjoner i sektoren.
Det er derfor nødvendig at vi skaper et godt og felles mentalt bilde av hva vi legger i begrepet skoleleder når vi utrykker oss på ulike flater for å fremme vår politikk.
Skoleledelse er en fellesbetegnelse for de som er satt til å ha ulikt ansvar og myndighet i skolen. Leder er også de i barnehagesektoren som sitter med det samme ansvar som ledere har i skolen.
Begge disse dimensjonene av oppvekstsektoren er ledere med ansvar og myndighet for å sikre at det ved den enkelte virksomhet er en god balanse mellom det som skal styres direkte fra leder og hva som skal delegeres ned i organisasjonen gjennom ulike viktige mellomlederfunksjoner.
Når vi som forbund benytter oss av lederbegrepet, er det hele dette spekteret av ledere vi dekker. Det er ikke mulig å styre alt fra topp. G
Gå til medietSkoleledelse er en fellesbetegnelse for de som er satt til å ha ulikt ansvar og myndighet i skolen. Leder er også de i barnehagesektoren som sitter med det samme ansvar som ledere har i skolen.
Begge disse dimensjonene av oppvekstsektoren er ledere med ansvar og myndighet for å sikre at det ved den enkelte virksomhet er en god balanse mellom det som skal styres direkte fra leder og hva som skal delegeres ned i organisasjonen gjennom ulike viktige mellomlederfunksjoner.
Når vi som forbund benytter oss av lederbegrepet, er det hele dette spekteret av ledere vi dekker. Det er ikke mulig å styre alt fra topp. G