Første steg
07.10.2016
Det er viktig å tenke pedagogikk også når du bruker barnehagens fysiske rom. Barn både bruker og begrenses av barnehagens rom, viser ny forskning.
Dette er noe av det som kommer fram i førstelektor Solveig Irene Nordtømmes doktoravhandling. Hun har studert barns lek og hvordan barna bruker barnehagens ulike rom. Studien bygger på feltarbeid i to barnehager med barn i alderen to til fem år.
Studien hennes viser hvor viktig det er med en pedagogisk tenkning som inkluderer en forståelse av at barnehagens rom sanses og fortolkes av barna.
- Når barn kan bruke både gulv, bord og opphøyde platåer, vinduskarmer og lave hyller, gir det gode muligheter til variert deltakelse i lek, og
Gå til medietStudien hennes viser hvor viktig det er med en pedagogisk tenkning som inkluderer en forståelse av at barnehagens rom sanses og fortolkes av barna.
- Når barn kan bruke både gulv, bord og opphøyde platåer, vinduskarmer og lave hyller, gir det gode muligheter til variert deltakelse i lek, og