Første steg
24.05.2024
I en tid med et økende læringspress i barnehagen er det viktig å se betydningen av det å bare være med barna i leken.
Etter at barnehagene ble en del av Kunnskapsdepartementet og utdanningsløpet i 2006, har målstyring ikke bare funnet veien til skolen, men har også blitt en del av barnehagehverdagen. Alt barna gjør, skal ha et formål, der leken i større grad styres og reguleres av voksne.
Voksenstyrt lek har imidlertid ikke bare sitt utspring i politisk styring, men grunner også i lokale pedagogiske praksiser. Barnehagekulturer er mangfoldige og sammensatte og er bygget på tradisjoner. Men uansett, som filosofen Jean J. Rousseau sa: Barndommen har sin egen måte å se, tenke og føle på (Steinsholt, 2006). Barn fortsetter å leke hvor det er rom for det, hengir seg og glemmer tiden. De finner hele tiden nye åpninger, er i lek-verden og forstår gjennom den. Denne formen for lek er stadig i fri bevegelse, gir muligheter og skaper hele tiden noe nytt. Spørsmålet blir derfor hvordan vi som voksne bør være i verden for å gi barnet rom for lek?
BARNS UTTRYKK OG FORSTÅELSE
Lina blir snart fem år. Hun går på storbarnsavdelingen i Villblomsten barnehage, og i dag er temaet dans i samlingsstunden. Lina elsker dans, og det er lett å se. Hun svever rundt, formålsløst i frie bevegelser. Dansen er uanstrengt, den går av seg selv, og Lina går på en måte opp i den, drar de andre med seg og fratar dem det initiativ som utgjør eksistensens egentlige anstrengelse. De trollbindes, vikles inn i den o
Gå til medietVoksenstyrt lek har imidlertid ikke bare sitt utspring i politisk styring, men grunner også i lokale pedagogiske praksiser. Barnehagekulturer er mangfoldige og sammensatte og er bygget på tradisjoner. Men uansett, som filosofen Jean J. Rousseau sa: Barndommen har sin egen måte å se, tenke og føle på (Steinsholt, 2006). Barn fortsetter å leke hvor det er rom for det, hengir seg og glemmer tiden. De finner hele tiden nye åpninger, er i lek-verden og forstår gjennom den. Denne formen for lek er stadig i fri bevegelse, gir muligheter og skaper hele tiden noe nytt. Spørsmålet blir derfor hvordan vi som voksne bør være i verden for å gi barnet rom for lek?
BARNS UTTRYKK OG FORSTÅELSE
Lina blir snart fem år. Hun går på storbarnsavdelingen i Villblomsten barnehage, og i dag er temaet dans i samlingsstunden. Lina elsker dans, og det er lett å se. Hun svever rundt, formålsløst i frie bevegelser. Dansen er uanstrengt, den går av seg selv, og Lina går på en måte opp i den, drar de andre med seg og fratar dem det initiativ som utgjør eksistensens egentlige anstrengelse. De trollbindes, vikles inn i den o