Arkitektur N
11.09.2018
Den ferske produsenten Eikund gjenskaper møbelklassikere fra 1950- og 60-tallet. Målet er å løfte Scandinavian Design rett inn i vår egen samtid.
Designer Morten Hippe hadde jobbet noen år for den velrenommerte danske møbelprodusenten Carl Hansen & Søn da han ved en tilfeldighet traff møbelsnekker Frode Tingbø i forbindelse med montering av et kjøkken. Felles forkjærlighet for utsøkt snekkerarbeid førte til en diskusjon rundt hvor det var blitt av de norske møblene fra Scandinavian Design-perioden. Frode hadde på sin side snakket
med barndomskompisen og den lokale fotballprofilen
Jørgen Tengesdal om hvorfor ingen i Norge førte den norske designarven videre slik danskene gjør det med sine møbelklassikere. Dermed avtalte Morten, Frode og Jørgen et prosjektmøte hvorpå en forretningsidé ble unnfanget: De ville samle gullet fra norsk møbeldesignhistorie under en og samme merkevare.
Med gode forkunnskaper om skandinavisk møbeldesign gikk Morten dermed i gang med å lete opp norske møbelklassikere. Et helt år brukte han på å snakke med folk og gjøre seg opp en mening om hvilke produkter som var interessante og hvilket fokus en fremtidig produksjon burde ha. Han reiste rundt i Norge og kontaktet rettighetshavere, for det meste arvinger
og firmaer som forvaltet åndsverkene til møbeldesignere som var produktive på 1950- og 60-tallet. Det var en skattejakt ispedd hyggelig møter og mange kopper kaffe. Alle steder ble han møtt med velvilje og glede over at noen ønsket å løfte fram en kjær arv etter en far eller slektning.
Røtter tilbake til Heimskringla Da Eikund ble stiftet i 2016, var det med en klar og tydelig visjon: De ønsket å øke det norske bidraget til designverden. Ved oppstart, hadde det ferske
firmaet allerede tegnet opsjonsavtaler på hele 60-70 produkter. Som dokumentasjon på møblene, ble det skaffet enten originalmodell eller 1:1 arbe
Gå til medietmed barndomskompisen og den lokale fotballprofilen
Jørgen Tengesdal om hvorfor ingen i Norge førte den norske designarven videre slik danskene gjør det med sine møbelklassikere. Dermed avtalte Morten, Frode og Jørgen et prosjektmøte hvorpå en forretningsidé ble unnfanget: De ville samle gullet fra norsk møbeldesignhistorie under en og samme merkevare.
Med gode forkunnskaper om skandinavisk møbeldesign gikk Morten dermed i gang med å lete opp norske møbelklassikere. Et helt år brukte han på å snakke med folk og gjøre seg opp en mening om hvilke produkter som var interessante og hvilket fokus en fremtidig produksjon burde ha. Han reiste rundt i Norge og kontaktet rettighetshavere, for det meste arvinger
og firmaer som forvaltet åndsverkene til møbeldesignere som var produktive på 1950- og 60-tallet. Det var en skattejakt ispedd hyggelig møter og mange kopper kaffe. Alle steder ble han møtt med velvilje og glede over at noen ønsket å løfte fram en kjær arv etter en far eller slektning.
Røtter tilbake til Heimskringla Da Eikund ble stiftet i 2016, var det med en klar og tydelig visjon: De ønsket å øke det norske bidraget til designverden. Ved oppstart, hadde det ferske
firmaet allerede tegnet opsjonsavtaler på hele 60-70 produkter. Som dokumentasjon på møblene, ble det skaffet enten originalmodell eller 1:1 arbe