NJF-magasinet
27.03.2019
Hjalmar Kløvfjell kunne blitt pensjonstaper etter 44 år i NSB. Nå sitter han igjen med 66 prosent av lønna som pensjonist.
10. januar 1974 begynte Hjalmar Kløvfjell (62) i NSB, med forsyning på Sørlandsbanen. Da han sluttet i jobben sist høst, jobbet han nattskift som renholder i NSB Trafikkservice i Kristiansand.
Det siste året ble preget av usikkerhet om framtiden. Konkurranseutsetting og avtaler som gikk ut førte til det. Regjeringens jernbanereform skulle stikke kjepper i hjulene for hans siste måneder i arbeidslivet, fryktet han.
Gikk av med 66 prosent. - De fant ikke navnet mitt i arkivet. Derfor visste ingen hvor lenge jeg hadde jobbet her, og jeg måtte lete litt hjemme. Det var flaks at jeg hadde samlet på gamle lønnsslipper, sier Hjalmar Kløvfjell til Fri-Fagbevegelse.
Redningen ble - med lønnsslipp og uten fagbrev - at han kunne gå av med særaldersgrense.
- Da jernbanereformen ble vedtatt i juni 2015, fikk vi høre at ansattes lønns- og arbeidsbetingelser skulle sikres. Dette ble på ingen måte sikret i de påfølgende prosesser. Hardt politisk arbeid fra fagbevegelsen på jernbanen sikret gode avtaler. Uten dette arbeidet ville de tidligere gode pensjonsavtalene blitt svekket dramatisk, forklarer nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Næss.
Dette ble forhandlet. Av de selskapene som er skilt ut, har Bane Nor reforhandlet tariff- og pensjonsavtalen. Mantena og Entur har beholdt tariffavtalen, men reforhandlet pensjonsavtalen. Samtlige selskaper i jernbane-Norge, bortsett fra Baneservice og Nettbuss, har dermed reforhandlet pensjonsavtalen.
To selskap har fått penger av staten til en overgang til ny pensjonsavtale, nemlig NSB og Mantena. En overgang til innskuddspensjon og
Les opprinnelig artikkelDet siste året ble preget av usikkerhet om framtiden. Konkurranseutsetting og avtaler som gikk ut førte til det. Regjeringens jernbanereform skulle stikke kjepper i hjulene for hans siste måneder i arbeidslivet, fryktet han.
Gikk av med 66 prosent. - De fant ikke navnet mitt i arkivet. Derfor visste ingen hvor lenge jeg hadde jobbet her, og jeg måtte lete litt hjemme. Det var flaks at jeg hadde samlet på gamle lønnsslipper, sier Hjalmar Kløvfjell til Fri-Fagbevegelse.
Redningen ble - med lønnsslipp og uten fagbrev - at han kunne gå av med særaldersgrense.
- Da jernbanereformen ble vedtatt i juni 2015, fikk vi høre at ansattes lønns- og arbeidsbetingelser skulle sikres. Dette ble på ingen måte sikret i de påfølgende prosesser. Hardt politisk arbeid fra fagbevegelsen på jernbanen sikret gode avtaler. Uten dette arbeidet ville de tidligere gode pensjonsavtalene blitt svekket dramatisk, forklarer nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Næss.
Dette ble forhandlet. Av de selskapene som er skilt ut, har Bane Nor reforhandlet tariff- og pensjonsavtalen. Mantena og Entur har beholdt tariffavtalen, men reforhandlet pensjonsavtalen. Samtlige selskaper i jernbane-Norge, bortsett fra Baneservice og Nettbuss, har dermed reforhandlet pensjonsavtalen.
To selskap har fått penger av staten til en overgang til ny pensjonsavtale, nemlig NSB og Mantena. En overgang til innskuddspensjon og