Magma
03.12.2019
En siviløkonom byttet aksjeinvesteringer med kunstkjøp, en annen har suksess i skjæringspunktet kunstformidling og økonomi, mens en tredje brukte hele NHH-studielånet på kunst.
Gode kunstopplevelser gir meg livsgnist, giv og - motivasjon, starter Kjartan Lindland på telefon fra Stavanger.
Kunst er den store lidenskapen og bigeskjeften ved siden av familien og jobben. På fritiden besøker han gallerier, jakter kunstverk han kan investere i, og jobber for å øke kunstinteressen i bedrifter.
- Virksomheter kan med fordel bruke kunst for å skape en attraktiv arbeidsplass både for dagens og morgendagens ansatte og for å bygge egen merkevare, mener Lindland.
SKRYT FOR TEGNINGENE PÅ SKOLEN
Kunstinteressen ble tent på barneskolen av en lærer som skrøt av tegneferdighetene hans. Lærerhellet fortsatte på ungdomsskolen med en flink og interessert kunstlærer.
Da Kjartan flyttet fra Mandal til kulturbyen Bergen, begynte han å studere på Kunstskolen i Bergen (KiB), som han etter hvert kombinerte med grunnfag i kunsthistorie på Universitetet i Bergen.
- Men jeg ville også utforske andre talenter, så jeg byttet beite og begynte på Norges Handelshøyskole, fortsetter Lindland.
I dag kombinerer familiemannen jobben i næringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune (80 prosent) med å utvikle apper for kunstforeninger, museer og gallerier, være mellommann mellom kunstnere og bedrifter i utsmykkingsoppdrag og arrangere bedriftsbesøk til kunstinstitusjoner. I tillegg fronter han Econa på jobben som tillitsvalgt og har vært med i representantskapet og som styremedlem i Econa Rogaland i en årrekke.
BYTTET AKSJER MED KUNSTINVESTERINGER
Som NHH-student kjøpte Lindland aksjer i Norwegian (NAS) til åtte kroner. I praksis var det på Norwegians bunnivå, og de neste tre årene, frem til 2008, tidoblet NAS-kursen seg. Da gikk Lindland ut av aksjemarkedet og var i short-posisjoner foran finanskrisen.
- Etter 2008 har jeg ikke fulgt med på aksjemarkedet. I stedet investerer jeg i kunst.
Kunstsamlingen startet på KiB, der Lindland byttet til seg kunst fra medelever. Etter at han ble «voksen», har Lindland kjøpt en rekke malerier. I dag eier han over 50 kunstverk,
Gå til medietKunst er den store lidenskapen og bigeskjeften ved siden av familien og jobben. På fritiden besøker han gallerier, jakter kunstverk han kan investere i, og jobber for å øke kunstinteressen i bedrifter.
- Virksomheter kan med fordel bruke kunst for å skape en attraktiv arbeidsplass både for dagens og morgendagens ansatte og for å bygge egen merkevare, mener Lindland.
SKRYT FOR TEGNINGENE PÅ SKOLEN
Kunstinteressen ble tent på barneskolen av en lærer som skrøt av tegneferdighetene hans. Lærerhellet fortsatte på ungdomsskolen med en flink og interessert kunstlærer.
Da Kjartan flyttet fra Mandal til kulturbyen Bergen, begynte han å studere på Kunstskolen i Bergen (KiB), som han etter hvert kombinerte med grunnfag i kunsthistorie på Universitetet i Bergen.
- Men jeg ville også utforske andre talenter, så jeg byttet beite og begynte på Norges Handelshøyskole, fortsetter Lindland.
I dag kombinerer familiemannen jobben i næringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune (80 prosent) med å utvikle apper for kunstforeninger, museer og gallerier, være mellommann mellom kunstnere og bedrifter i utsmykkingsoppdrag og arrangere bedriftsbesøk til kunstinstitusjoner. I tillegg fronter han Econa på jobben som tillitsvalgt og har vært med i representantskapet og som styremedlem i Econa Rogaland i en årrekke.
BYTTET AKSJER MED KUNSTINVESTERINGER
Som NHH-student kjøpte Lindland aksjer i Norwegian (NAS) til åtte kroner. I praksis var det på Norwegians bunnivå, og de neste tre årene, frem til 2008, tidoblet NAS-kursen seg. Da gikk Lindland ut av aksjemarkedet og var i short-posisjoner foran finanskrisen.
- Etter 2008 har jeg ikke fulgt med på aksjemarkedet. I stedet investerer jeg i kunst.
Kunstsamlingen startet på KiB, der Lindland byttet til seg kunst fra medelever. Etter at han ble «voksen», har Lindland kjøpt en rekke malerier. I dag eier han over 50 kunstverk,