NJF-magasinet
15.12.2020
Forbundene som organiserer de ansatte i nyopprettede Spordrift AS har i hele høst forhandlet om ny overenskomst. Nå har Delta sagt ja. Norsk Jernbaneforbund godtar ikke forslaget til avtale og forhandler videre.
Da Spordrift ble skilt ut fra Bane Nor i fjor sommer, fulgte 1400 ansatte med på lasset. Disse ble virksomhetsoverdratt og beholdt lønns- og arbeidsbetingelsene de hadde hos sin gamle arbeidsgiver. I årets tariffoppgjør har partene prøvd å framforhandle en egen overenskomst - den delen av tariffavtalen som omhandler lønnsog arbeidsvilkår på arbeidsplassen. Det har bare delvis vært vellykket. For nylig godtok arbeidstakerorganisasjonen Delta selskapets forslag, mens Norsk Jernbaneforbund (NJF) ikke kom til enighet. Nå forhandler partene videre, med 1. mars neste år som frist for å bli enig.
Diett og nattillegg
Uenighet om kompensasjon for fjerning av dagdiett for arbeid inntil tolv timer og beregnet tid er sentrale punkter det strides om.
- Vi er med på å diskutere fjerning av disse tilleggene, men vi er veldig uenige i hvordan det skal kompenseres, sier Ola Rune Kleiven, leder av Banepersonalets Landsråd i NJF.
Les opprinnelig artikkelDiett og nattillegg
Uenighet om kompensasjon for fjerning av dagdiett for arbeid inntil tolv timer og beregnet tid er sentrale punkter det strides om.
- Vi er med på å diskutere fjerning av disse tilleggene, men vi er veldig uenige i hvordan det skal kompenseres, sier Ola Rune Kleiven, leder av Banepersonalets Landsråd i NJF.