Den globale oppvarmingen har gitt salget av biler som bruker fossilt drivstoff, et skudd for baugen. Mange steder fases nybilsalget av disse forurensende kjøretøyene ut. Elektriske biler er framtiden.
BloombergNEF kom i fjor med en rapport som anslår at på verdensbasis vil salget av elektriske biler ligge på 10 prosent i 2025, 28 prosent i 2030 og 58 prosent i 2040. I dag ligger salget på tre prosent, og flertallet selges i rike land. Norge ligger på topp når det gjelder markedsandelen elbilene har på nybilmarkedet.
I Afrika er elektriske biler fortsatt en sjeldenhet. Og de fleste bensin eller diesel bilene er gamle. Anslagsvis er 80 til 90 prosent av kjøretøyene som importeres til Kenya, Etiopia og Nigeria brukte. I Kenya er gjennomsnittet på importerte biler sju år, mens det i Etiopia og Nigeria er 11 år.
Katherine Collett, som jobber med fornybar energi ved Universitetet i Oxford, beskriver dette som et «høna og egget-problem».
- Ingen ønsker å investere i elektriske ladestasjoner før det er nok elbiler til å gjøre det lønnsomt. Men ingen vil kjøpe en elbil de ikke får ladet, skriver hun i bladet Nature.
Ladestasjoner i Kenya
Likevel er det så smått begynt å skje noe i flere land i Afrika. Kraftselskapene Kenya Electricity Generating Company og Kenya Power har annonsert at de vil bygge ut ladestasjoner for elekt