Arbeidsmanden
10.11.2016
Om noen år kan du kjøre i 110 kilometer i timen på firefelts motorvei mellom Bergen og Os. Men før den tid er det noen fjell som skal forseres. Veidekke har fått sitt største prosjekt noensinne.
September 2014. Bompengesøknaden for E 39 Svegatjørn - Rådal ble endelig godkjent av departement og regjering. Stortinget ga så sin aksept, og veien mellom Bergen og Os som har vært planlagt siden 1961 er et faktum. Men først skal den bygges.
Veidekke. Entreprisen på den nye veien er delt i to. Veidekke har fått den ene parsellen på 12,7 kilometer, og Implenia har fått den andre.
Hovedtillitsvalgt i Veidekke, Inge Ramsdal, tar imot Arbeidsmanden på anleggsriggen på Ulven sør for Bergen. Med seg har han tillitsvalgt distrikt spesialprosjekt Terje Krossøy, og tillitsvalgt distrikt samferdsel og plasstillitsvalgt Svend Almås. I dag er det medlemspleie som står på agendaen. Arbeidsmanden mangler detaljkunnskap om Veidekkes organisering, og får forklart litt nærmere: Krossøy er tillitsvalgt for Veidekkes mobile betongavdeling, mens Almås er tillitsvalgt for avdelingen for tunnel- og masseforflytning.
Og er det noe den nye E39 mellom Bergen og Os består av, så er det tunnel. Og betong. Veidekkes oppdrag innebærer bygging av to to-løpstunneler (Skogafjellstunnelen på 1,5 kilometer og Lyshorntunnelen på 9,2 kilometer) og to kilometer firefelts hovedvei i dagen. Oppdraget omfatter også bygging av to planfrie kryss, en vanntunnel på 1,7 kilometer, bruer, portaler og støttemurer og et omfattende vann- og avløpsanlegg.
Egne ansatte. - Dette er Statens vegvesens største veikontrakt noensinne, på 2,3 milliarder kroner, forteller prosjektleder i Veidekke, Trygve Slåke.
Veidekke signerte kontrakten i juni 2015, og i oktober var bedriften i gang med veibyggingen. Sl�
Les opprinnelig artikkelVeidekke. Entreprisen på den nye veien er delt i to. Veidekke har fått den ene parsellen på 12,7 kilometer, og Implenia har fått den andre.
Hovedtillitsvalgt i Veidekke, Inge Ramsdal, tar imot Arbeidsmanden på anleggsriggen på Ulven sør for Bergen. Med seg har han tillitsvalgt distrikt spesialprosjekt Terje Krossøy, og tillitsvalgt distrikt samferdsel og plasstillitsvalgt Svend Almås. I dag er det medlemspleie som står på agendaen. Arbeidsmanden mangler detaljkunnskap om Veidekkes organisering, og får forklart litt nærmere: Krossøy er tillitsvalgt for Veidekkes mobile betongavdeling, mens Almås er tillitsvalgt for avdelingen for tunnel- og masseforflytning.
Og er det noe den nye E39 mellom Bergen og Os består av, så er det tunnel. Og betong. Veidekkes oppdrag innebærer bygging av to to-løpstunneler (Skogafjellstunnelen på 1,5 kilometer og Lyshorntunnelen på 9,2 kilometer) og to kilometer firefelts hovedvei i dagen. Oppdraget omfatter også bygging av to planfrie kryss, en vanntunnel på 1,7 kilometer, bruer, portaler og støttemurer og et omfattende vann- og avløpsanlegg.
Egne ansatte. - Dette er Statens vegvesens største veikontrakt noensinne, på 2,3 milliarder kroner, forteller prosjektleder i Veidekke, Trygve Slåke.
Veidekke signerte kontrakten i juni 2015, og i oktober var bedriften i gang med veibyggingen. Sl�


































































































