HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
22.03.2024
I det stadig skiftende Iandskapet i reiseIivsindustrien står to generasjoner i forkant, kIare tiI å omforme måten vi driver virksomhet på: Generasjon Z og Generasjon AIpha. Som morgendagens arbeidskraftbærere bringer de med seg verdier, ferdigheter og perspektiver som krever vår oppmerksomhet og forberedeIse.
"Kjenner vi disse generasjonene?"
Dette er et spørsmål som henger tungt over reiselivsorganisasjoner, som strever med å forstå disse nye generasjonene. For å navigere i dette ukjente terrenget trenger vi kanskje en håndbok - en omfattende guide som går inn i detaljene av Gen Z og Alpha, og dekoder deres preferanser, motivasjoner og aspirasjoner innen reiselivsbransjen. Denne håndboken må gå utover overfladiske observasjoner og tilby innsikt i deres digitale ferdigheter, samarbeidstendenser og ønske om meningsfullt arbeid innenfor reiseliv. Bare ved virkelig å forstå hvem de er, kan vi effektivt engasjere og utnytte deres potensial for å løfte reiselivsnæringen til nye høyder.
Med dette som bakgrunn gikk fire universiteter med sine reiselivsutdanninger i Europa sammen i ReWo-prosjektet, et ambisiøst initiativ fra Universitetet i Maribor, Slovenia, i samarbeid med Universitetet i Stavanger og to andre ledende europeiske høyere utdanningsinstitusjoner som spesialiserer seg på turisme og vertskapsutdanning. Målet med denne studien, som er basert på en pragmatisk tilnærming, er å undersøke elementene som gjør det mulig for den energiske generasjonen å lage robuste forretningsløsninger. ReWo-prosjektet ønsker å frigjøre Generasjon Zs fulle potensial ved å sette søkelys på den praktiske anvendelsen av akademisk kunnskap. Det vil sette scenen for en spennende tidsalder i hotell- og reiselivsutdanningen.
Det er sannsynlig at et EU-prosjekt som ble satt i gang i tide, vil få en bedre utførelse fordi vi også står overfor et av de største problemene med kompetanse og utda
Gå til medietDette er et spørsmål som henger tungt over reiselivsorganisasjoner, som strever med å forstå disse nye generasjonene. For å navigere i dette ukjente terrenget trenger vi kanskje en håndbok - en omfattende guide som går inn i detaljene av Gen Z og Alpha, og dekoder deres preferanser, motivasjoner og aspirasjoner innen reiselivsbransjen. Denne håndboken må gå utover overfladiske observasjoner og tilby innsikt i deres digitale ferdigheter, samarbeidstendenser og ønske om meningsfullt arbeid innenfor reiseliv. Bare ved virkelig å forstå hvem de er, kan vi effektivt engasjere og utnytte deres potensial for å løfte reiselivsnæringen til nye høyder.
Med dette som bakgrunn gikk fire universiteter med sine reiselivsutdanninger i Europa sammen i ReWo-prosjektet, et ambisiøst initiativ fra Universitetet i Maribor, Slovenia, i samarbeid med Universitetet i Stavanger og to andre ledende europeiske høyere utdanningsinstitusjoner som spesialiserer seg på turisme og vertskapsutdanning. Målet med denne studien, som er basert på en pragmatisk tilnærming, er å undersøke elementene som gjør det mulig for den energiske generasjonen å lage robuste forretningsløsninger. ReWo-prosjektet ønsker å frigjøre Generasjon Zs fulle potensial ved å sette søkelys på den praktiske anvendelsen av akademisk kunnskap. Det vil sette scenen for en spennende tidsalder i hotell- og reiselivsutdanningen.
Det er sannsynlig at et EU-prosjekt som ble satt i gang i tide, vil få en bedre utførelse fordi vi også står overfor et av de største problemene med kompetanse og utda