AddToAny

Flere elever blir hørt og får hjelp

Flere elever blir hørt og får hjelp, men det er fortsatt ulik praktisering av regelverket og utfordringer i dokumentasjonsarbeidet på skolene. Dette er noen av de sentrale funnene i evalueringsrapporten om nytt kapittel 9 A i opplæringsloven som Utdanningsdirektoratet har fått utarbeidet.
Evalueringen av lovendringen er gjort av Deloitte på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten viser også at det er mange skoler som har endret praksis som følge av lovendringen. De jobber mer systematisk og tar tak i saker raskere enn før, slik at elevene får hjelp på et tidligere tidspunkt. Målet om en raskere og enklere ordning når det gjelder aktivitetsplikten er langt på vei nådd. Elevenes stemme og subjektive oppfattelse blir i større grad hørt og vektlagt. Det er likevel behov for kontinuerlig læring og forbedringer for å sikre at intensjonene og målene med lovendringen nås. Særlig når det gjelder å dokumentere at aktivitetsplikten er ivaretatt, og å sikre at elever og foreldre får informasjon om at de kan kontakte fylkesmannen i skolemiljøsaker.

FORENKLING Av ET KOMPLEKST FENOMEN?
I media er det oftest ekstremtilfellene med hensyn til mobbing som omtales, og de vekker rettmessig oppsikt. Mange har fått svært forringet livskvalitet gjennom langvarig mobbing og trakassering. Disse presseoppslagene er derfor en viktig påminnelse om alvoret, men gir selvfølgelig ikke et nyansert bilde av hva som faktisk foregår av gode tiltak og innsats i skolen. Kan disse enkeltsakene gjøre det vanskeligere å få til en nyansert debatt om et komplek
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Skolelederen 03.12.2019
Å tolke og forstå læreplanene i LK20, og knytte innholdet til praksis i fagene, kan være en utfordring. Måten du jobber med matematikkfaget på, kan bidra til å trekke inn de sentrale elementene i overordnet del.
Skolelederen 03.12.2019
Lakselv videregående skole i Finnmark ligger på andreplass når det gjelder skårer for elevdemokrati og medvirkning i Elevundersøkelsen. I tillegg rapporterer elevene null mobbing. Skolen har oppnådd disse resultatene gjennom partnerskap mellom lærere og elever, under samlebegrepet ‘eleven som utviklingsagent'.
Skolelederen 03.12.2019
SKOLESLAG/ELEVTALL:
Skolelederen 03.12.2019
Skolelederen 03.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt