Første steg
24.05.2024
Noen pedagogiske ledere forbinder drama med å spille en forestilling. Andre ser på drama som en personlig egenskap, viser studie.
Pedagogiske ledere ser på drama i barnehagen på fire ulike måter, viser en studie fra Høgskulen i Volda (HVO). Noen forbinder drama med karneval og nissefest, eller en forestilling på sommerfesten for foreldrene. Andre bruker drama som et pedagogisk verktøy, eller ser på drama som det samme som lek. Den siste gruppen mener drama er en personlig egenskap.
- Det som overrasket meg mest, er nivået på den faglige bevisstheten om drama i barnehagen, sier Hege Holmqvist Synnes, høyskolelektor i drama og teater ved Høgskulen i Volda. Hun er en av forskerne bak rapporten Ikke stas å bli tvunget til å spille Tornerose hvis en absolutt ikke liker det.
DRAMATISERER BØKER
- Barnehageansatte er gode på å jobbe med barn og gjør mye riktig, men den lave faglig bevisstheten kan henge sammen med lite dramafaglig undervisning i utdanningen, sier Synnes. Hun sier de ikke har undersøkt hvor mye drama brukes i barnehagen, men hvor bevisste ansatte er på faget. 17 pedagogiske ledere i 6 barnehager deltok i studien.
- I ytterste konsekvens kan det at ansatte har lite kunnskap om dramafaget, gjøre at de går glipp av mulighetene i faget, og kanskje gjør det barnehagetilbudet dårligere, mener Synnes.
De pedagogiske lederne som lager forestillinger, ifølge studien, ka
Gå til mediet- Det som overrasket meg mest, er nivået på den faglige bevisstheten om drama i barnehagen, sier Hege Holmqvist Synnes, høyskolelektor i drama og teater ved Høgskulen i Volda. Hun er en av forskerne bak rapporten Ikke stas å bli tvunget til å spille Tornerose hvis en absolutt ikke liker det.
DRAMATISERER BØKER
- Barnehageansatte er gode på å jobbe med barn og gjør mye riktig, men den lave faglig bevisstheten kan henge sammen med lite dramafaglig undervisning i utdanningen, sier Synnes. Hun sier de ikke har undersøkt hvor mye drama brukes i barnehagen, men hvor bevisste ansatte er på faget. 17 pedagogiske ledere i 6 barnehager deltok i studien.
- I ytterste konsekvens kan det at ansatte har lite kunnskap om dramafaget, gjøre at de går glipp av mulighetene i faget, og kanskje gjør det barnehagetilbudet dårligere, mener Synnes.
De pedagogiske lederne som lager forestillinger, ifølge studien, ka


































































































