HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
14.06.2024
De foreIøpige totaI-taIIene fra Benchmarking AIIiance viser vekst både på rombeIegg og rompris for årets fem første måneder.
Deadline for denne utgaven av Reiseliv1 kom litt for kjapt i forhold til publisering av mai-data fra Benchmarking Alliance. I tillegg er mai måned litt av en nøtt når det gjelder sammenligning fra år til år, på grunn av de potensielt mange helligdagene og «inneklemte dager». For å eliminere eller i det minste begrense mulige unøyaktigheter, tar vi primært for oss hele perioden 1. januar - 31. mai, altså den såkalte «Year to Date» per ultimo mai (YTD May).
Ser vi på det samlede norske utvalget med hoteller, som omfatter drøyt 68.000 rom, endte RevPAR på NOK 712, som er nominelt 8,9 prosent opp fra tilsvarende i fjor (fem første måneder i 2023). Romprisen, som her er uten MVA og frokost, ble nøyaktig NOK 1 300, og det gir en nominell oppgang på 4,2 prosent. Rombelegget økte med 4,5 prosent til 54,8 prosent, etter en vekst på 5,9 prosent i antall solgte rom. Pen økning totalt i romsalget altså, men det er stor spredning når vi tar for oss de store byene (se liggende stolpediagram).
I de andre norske markedene Benchmarking Alliance publiserer tall fra, er veksten i antall solgte rom mer beskjeden. I det minste om hvert marked «vektes» likt med hensyn til størrelse og vi tar utviklingen i antall tilgjengelige rom med i betraktningen.
Men økningen i Lofoten er svært pen. Vestfold glimter også til.
Utvalgte andre markeder Utvikling i antall solgte rom fra ja
Gå til medietSer vi på det samlede norske utvalget med hoteller, som omfatter drøyt 68.000 rom, endte RevPAR på NOK 712, som er nominelt 8,9 prosent opp fra tilsvarende i fjor (fem første måneder i 2023). Romprisen, som her er uten MVA og frokost, ble nøyaktig NOK 1 300, og det gir en nominell oppgang på 4,2 prosent. Rombelegget økte med 4,5 prosent til 54,8 prosent, etter en vekst på 5,9 prosent i antall solgte rom. Pen økning totalt i romsalget altså, men det er stor spredning når vi tar for oss de store byene (se liggende stolpediagram).
I de andre norske markedene Benchmarking Alliance publiserer tall fra, er veksten i antall solgte rom mer beskjeden. I det minste om hvert marked «vektes» likt med hensyn til størrelse og vi tar utviklingen i antall tilgjengelige rom med i betraktningen.
Men økningen i Lofoten er svært pen. Vestfold glimter også til.
Utvalgte andre markeder Utvikling i antall solgte rom fra ja