Skolelederen
15.02.2023
Utdanningsdirektoratet publiserte i midten av desember «Fakta om grunnskolen 2022-2023» med nye tall fra GSI. Rapporten viser blant annet at det har blitt flere elever, færre skoler og at minst 5,6 prosent av lærerne ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting.
Det har vært flere år med nedgang i elevtallet, men høsten 2022 er det en økning på 2 260 elever. Dette har sammenheng med flyktningstrømmen fra Ukraina, heter det i rapporten. Totalt er det nå 636 900 elever i grunnskolen.
Samtidig som det har vært en økning i elevtallet, har det blitt færre skoler. Det er nå 2 748 skoler i grunnskolen i Norge og det er særlig skoler med under hundre elever det har blitt færre av.
Det har i snitt blitt 25 flere elever per skole i løpet av de siste 10 årene, og skoleåret 2022-2023 er det i snitt 232 elever per skole.
5,6 PROSENT OPPFYLLER IKKE KOMPETANSEKRAvENE - ELLER ER DET ENDA FLERE?
Ifølge GSI er det 5,6 prosent av lærerne som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting i grunnskolen. Andelen har vært stabil de siste fem årene. Tallene fra Udir kan virke langt lavere enn tall fra SSB, som på sin side rapporterer at 24,8 prosent av lærere i grunnskolen ikke har lærerutdanning.
NTNU Samfunnsforskning utredet i 2021 årsakene til forskjellene. Kort fortalt skyldes det at Udir og SSB baserer seg på ulike definisjoner, populasjoner og datainnsamlingsmetoder.
SSB viser andelen uten lærerutdanning og de må
Gå til medietSamtidig som det har vært en økning i elevtallet, har det blitt færre skoler. Det er nå 2 748 skoler i grunnskolen i Norge og det er særlig skoler med under hundre elever det har blitt færre av.
Det har i snitt blitt 25 flere elever per skole i løpet av de siste 10 årene, og skoleåret 2022-2023 er det i snitt 232 elever per skole.
5,6 PROSENT OPPFYLLER IKKE KOMPETANSEKRAvENE - ELLER ER DET ENDA FLERE?
Ifølge GSI er det 5,6 prosent av lærerne som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting i grunnskolen. Andelen har vært stabil de siste fem årene. Tallene fra Udir kan virke langt lavere enn tall fra SSB, som på sin side rapporterer at 24,8 prosent av lærere i grunnskolen ikke har lærerutdanning.
NTNU Samfunnsforskning utredet i 2021 årsakene til forskjellene. Kort fortalt skyldes det at Udir og SSB baserer seg på ulike definisjoner, populasjoner og datainnsamlingsmetoder.
SSB viser andelen uten lærerutdanning og de må