I skolen
17.12.2016
Samarbeidet om fagopplæringen mellom partene i arbeidslivet og myndighetene fungerer ikke som det var tenkt. Det er konklusjonen i en ny Faforapport.
− Engasjementet fra arbeidslivet er avgjørende for å få fagopplæringen til å fungere, slo Fafoforsker Torgeir Nyen fast, da han og Fafo-forsker Anna Hagen Tønder la fram rapporten Partssamarbeidet i fagopplæringen på et seminar i Oslo i regi av Fafo 24. november.
En av hovedkonklusjonene i rapporten, som er bestilt av LO, er at samarbeidet mellom partene i arbeidslivet og myndighetene om fag- og yrkesopplæringen ikke fungerer som det var tenkt da Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY) og de faglige rådene ble opprettet i 2004. De faglige rådene fungerer i større grad etter intensjonene, men det er store forskjeller mellom rådene når det gjelder partenes engasjement og innflytelse, ifølge rapporten.
Klare funn og tendenser
Rapporten bygger ikke på et stort forskningsprosjekt, men på en begrenset undersøkelse med tolv informanter som er eller har vært medlemmer av SRY og de faglige rådene. Forskerne har tatt utgangspunkt i trepartssamarbeidet på nasjonalt nivå, og går ikke inn på hvordan det fungerer på fylkesnivå. Selv om undersøkelsen ikke er omfattende, mente forsker Anna Hagen Tønder at den har noen klare funn og tendenser.
Behov for endringer
− Funnene tyder på at arbeidslivets innflytelse på fagopplæringen er svekket over tid, mens utdanningsmyndighetenes rolle er styrket. Er dette en ønsket utvikling? Hva er konsekvensene av en slik utvikling? Jeg føler at vi stiller flere s
Les opprinnelig artikkelEn av hovedkonklusjonene i rapporten, som er bestilt av LO, er at samarbeidet mellom partene i arbeidslivet og myndighetene om fag- og yrkesopplæringen ikke fungerer som det var tenkt da Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY) og de faglige rådene ble opprettet i 2004. De faglige rådene fungerer i større grad etter intensjonene, men det er store forskjeller mellom rådene når det gjelder partenes engasjement og innflytelse, ifølge rapporten.
Klare funn og tendenser
Rapporten bygger ikke på et stort forskningsprosjekt, men på en begrenset undersøkelse med tolv informanter som er eller har vært medlemmer av SRY og de faglige rådene. Forskerne har tatt utgangspunkt i trepartssamarbeidet på nasjonalt nivå, og går ikke inn på hvordan det fungerer på fylkesnivå. Selv om undersøkelsen ikke er omfattende, mente forsker Anna Hagen Tønder at den har noen klare funn og tendenser.
Behov for endringer
− Funnene tyder på at arbeidslivets innflytelse på fagopplæringen er svekket over tid, mens utdanningsmyndighetenes rolle er styrket. Er dette en ønsket utvikling? Hva er konsekvensene av en slik utvikling? Jeg føler at vi stiller flere s