Arkitektur N
12.06.2018
Profesjonskvalifisering innen arkitektfaget foregår ikke kun som organisert læring i arkitektutdanningen, på etterutdanningskurs eller på studieturer.
En vesentlig del av kunnskapsutviklingen foregår i den sosiale interaksjonen i det daglige arbeidet på arkitektkontoret. I avhandlingen Fra uro til utvikling. Universell utforming som linse for studiet av arkitektpraksis som læringsarena, presenteres «fagfamilien» som en arena for læring. En fagfamilie er den gruppen av aktører som dannes rundt et enkeltoppdrag. En fagfamilie består primært av arkitekter, men også andre aktører som er engasjert i det konkrete prosjektet. Mine analyser bygger på et forskningsmateriale fra feltarbeid ved to arkitektkontorer, hvor to prosjekteringsteam som hver tegnet et kulturbygg ble fulgt tett. Metoden som blir brukt er hentet fra antropologisk og sosiologisk forskning og kalles gjerne observerende deltakelse. Med det menes at forskeren er til stede, i dette tilfell
Gå til mediet