Første steg
01.12.2023
Det er viktig at Første steg skriver om de faglige og etiske dilemmaene barnehagelærerne stilles overfor ved bruk av programmer og ikke bare lager ukritiske gladsaker.
I barnehagesektoren har det vært en utvikling mot at programmer laget av eksterne aktører har satt dypere og dypere spor i barns hverdagsliv og i barnehagelærernes profesjonsutøvelse. Når slike programmer får medieoppmerksomhet, er det ofte gjennom gladsaker der de kritiske perspektivene er fraværende. Det typiske er en-kilde-saker der begeistrede tilhengere av det aktuelle programmet er de som kommer til orde. Ofte bærer slike saker mer preg av lanseringsjournalistikk enn av å være et resultat av gravende og kritisk journalistikk.
Med dette bakteppet får Utdanningsforbundets tidsskrifter en desto viktigere funksjon som alternativ til allmennmediene. Da er det spesielt viktig at tidsskriftene belyser de faglige og etiske dilemmaene lærerprofesjonen stilles overfor i møte med programmene. Første steg har et spesielt ansvar overfor barnehagebarn og barnehagelærere. De har også en gyllen mulighet til å bruke sine ressurser til å avdekke hvilke maktallianser og økonomiske interesser som ligger bak, og hva som er de pedagogiske konsekvensene
Gå til medietMed dette bakteppet får Utdanningsforbundets tidsskrifter en desto viktigere funksjon som alternativ til allmennmediene. Da er det spesielt viktig at tidsskriftene belyser de faglige og etiske dilemmaene lærerprofesjonen stilles overfor i møte med programmene. Første steg har et spesielt ansvar overfor barnehagebarn og barnehagelærere. De har også en gyllen mulighet til å bruke sine ressurser til å avdekke hvilke maktallianser og økonomiske interesser som ligger bak, og hva som er de pedagogiske konsekvensene