Handikapnytt
11.06.2020
Norges første elektriske taxi med plass til rullestoler er i drift i Trondheim. - Det har gått helt feilfritt, sier drosjeeier Arne Dyrdahl.
Du får kanskje ikke kjøre elektrisk bil selv, men nå kan du i hvert fall ta med deg rullestolen på elektrisk drosjetur.
- Jeg kjører mellom fem og ti rullestolbrukere hver dag, forteller Arne Dyrdahl.
Han har kjørt elektrisk helt siden før han fikk drosjeløyve. I den forrige jobben leverte han pizza med batteridrevet skyss. De siste ni årene har han kjørt passasjerer i elbil. Først i Nissan Leaf, så ble det Tesla og mye enklere å kjøre en helt dag uten å lade. Nå kan han tilby tur med Volkswagen e-Crafter, også.
- Bilen er bygd opp med fire enkle seter på hver side og en bred midtgang, forteller han.
Med én rullestol er det plass til seks passasjerer i tillegg; med to rullestoler blir det igjen fire enkeltseter.
- Byttingen mellom seter og rullestolplasser er veldig enkel, forteller Dyrdahl.
Vektproblemer
I fjor skrev Handikapnytt at Nav ikke har noen planer om å tilby elektrisk drift på de rullestoltilpassede kassebilene som de formidler.
Men hvis det er mulig på en drosje, hvorfor ikke på en privatbil?
En vesentlig faktor er at du vil få problemer om du trenger rul
Gå til mediet- Jeg kjører mellom fem og ti rullestolbrukere hver dag, forteller Arne Dyrdahl.
Han har kjørt elektrisk helt siden før han fikk drosjeløyve. I den forrige jobben leverte han pizza med batteridrevet skyss. De siste ni årene har han kjørt passasjerer i elbil. Først i Nissan Leaf, så ble det Tesla og mye enklere å kjøre en helt dag uten å lade. Nå kan han tilby tur med Volkswagen e-Crafter, også.
- Bilen er bygd opp med fire enkle seter på hver side og en bred midtgang, forteller han.
Med én rullestol er det plass til seks passasjerer i tillegg; med to rullestoler blir det igjen fire enkeltseter.
- Byttingen mellom seter og rullestolplasser er veldig enkel, forteller Dyrdahl.
Vektproblemer
I fjor skrev Handikapnytt at Nav ikke har noen planer om å tilby elektrisk drift på de rullestoltilpassede kassebilene som de formidler.
Men hvis det er mulig på en drosje, hvorfor ikke på en privatbil?
En vesentlig faktor er at du vil få problemer om du trenger rul