Det er ikke et museum som viser Grandiosaens eller leverposteiens historie. Orklas industrieventyr begynte med funn av kobber på midten av 1600-tallet.
Historien på 1-2-3
Før vi tar turen inn i museet tar vi en kort gjennomgang av historien.
Malmen som ble funnet på midten av 1600-tallet ble starten på 333 år med gruvedrift på Løkken Verk.
Forekomsten viste seg senere å være en av verdens største forekomster av kobberholdig svovelkis, og gikk fra dagen og ned til 1200 meters dyp over en lengde på fire kilometer.
Løkken gruve ble satt i drift i 1654 av Løkken Verk. Men det var først på begynnelsen av 1900-tallet, med industrigründeren Christian Thams, at det hele virkelig tok av.
Før hans tid hadde gruvearbeiderne møtt en vannåre, og sjakta hadde blitt full av vann. Thams lagde verdens første underjordiske kraftstasjon, og brukte strømmen til å drive pumper som pumpet ut vannet.
I 1903 var gruva tømt for vann. I tillegg ble det strøm til overs til boremaskiner som gikk på trykkluft. Det førte til en voldsom økning i fjell som kunne sprenges, og var starten på den store gruvedrifta.
I 1904 ble Orkla Grube- Aktiebolag stiftet. Det skiftet navn til Orkla Industrier A/S i 1974, og var det første selskapet i det som nå er industrikonsernet Orkla - som blant annet selger Grandiosa.
Thams var også mannen bak Thamshavnbanen, som åpnet i 1908. Togbanen var Norges første ordinære elektriske jernbane, og ble bygd for å frakte malm fra gruvene på Løkken og nordover ned Orkdalen til Orkdalsfjorden, og til havna: Thamshavn. Derfra ble malmen fraktet ut i verden. I dag er Thamshavnbanen verdens eldste jernbane drevet på vekselstrøm.
Det er denne historien Orkla Industrimuseum forteller om, basert på tre pilarer: Utstillingen «Inn i berget», Thamshavnbanen og Gammelgruva.
Turister fra hele verden
Innenfor inngangsdøra til museet er det salgs- og servicemedarbeider Eva Dørdal som tar oss imot. Hun er en av de 15 ansatte ved museet, og har jobba der i 17 år.
Hun ønsker turister fra fjern og nær velkommen, selger billetter, står i butikken, gjør rent og er turistvert. Om sommeren er hun også konduktør på Thamshavnbanen.
- Hit kommer det mange forskjellige folk, blant annet grupper fra sko


































































































