AddToAny

Eventyrformidling og de yngste barna i barnehagen

Eventyrformidling og de yngste barna i barnehagen
- Eventyrene gjør at barna får leve seg inn i en annen og fantastisk verden og bidrar til at barna utvikler sin egen fantasi, skriver Cecilie Dyrkorn Fodstad og Silje Neraas som jobber i norskseksjonen ved Dronning Mauds Minne høgskole.
Av: Cecilie Dyrkorn Fodstad og Silje Neraas i norskseksjonen ved DMMH 05.01.2017

Eventyr har en vesentlig plass i dagens barnehagekultur, og det er mange grunner til at de fortsatt bør ha nettopp det. Her er noen av grunnene til hvorfor vi verdsetter eventyrene så høyt:

Eventyr er veldig spennende!

Formidleren kan eventyrene utenat, og ungene møter derfor fortellerens blikk og mimikk.

Man er ikke avhengig av noen verdens ting for å formidle, og eventyret kan formidles akkurat når og hvor det måtte passe uten planlegging.

Det er fint om man lager seg esker eller poser med konkreter tilhørende enkelte eventyr, men er det egentlig nødvendig?

Repetisjon er viktig for barna - og eventyrene kan fortelles om og om igjen.

Eventyrene gjør at barna får leve seg inn i en annen og fantastisk verden og bidrar til at barna utvikler sin egen fantasi.

Høringsutkastet til den nye rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver framhever viktigheten av at barn får erfare fortellinger fra samtid og fortid gjennom ulike fortellingsmåter (KD, 2016, s. 12). Det framheves også at barnehagen skal synliggjøre variasjoner i verdier og kultur, samt by på varierte impulser som omfatter lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver (KD, 2016, s. 5). Eventyret har blitt og blir fortsatt overlevert fra generasjon til generasjon. Eventyret står støtt ved at dets grunnform er felles og global, men med nasjonale særtrekk eller variasjoner (Propp, 1991, s. 66). Eventyrsjangeren er en av de opprinnelige formene for fortellinger vi har, og i kjernen av sjangeren står samværet mellom fortelleren og tilhøreren.

Å formidle eventyr til toåringen

Cecilie Dyrkorn Fodstad jobber i norskseksjonen ved Dronning Mauds Minne høgskole. Privat

De yngste barna i barnehagen er ikke for små for eventyr. Det kan imidlertid ta litt tid før de blir vant til å lytte, men det handler nettopp om det - å bli vant til det. Når barna har erfaring med hvor spennende det er med eventyrene, er de svær

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt