AddToAny

ET BREDT FAGFELT

ET BREDT FAGFELT
MÅLET MED all markedsføring - uansett perspektiv - er å oppnå forretningssuksess. Gode finansielle resultater i bedrifter handler ofte i praksis om god markedsføring.
Økonomiavdelingen, finans, HR og produksjon er selvsagt viktig, men vil bety svært lite om ikke god markedsføring skaper etterspørsel etter varer og tjenester. Eller for å sitere Marketing Mangement, Philip Kotlers klassiske bok i markedsføring: «There must be a top line for there to be a bottom line. » Markedsføring er et vanskelig fagfelt og innebærer en rekke tøffe beslutninger for ledere. God markedsføring er ikke et resultat av tilfeldigheter, men handler om god planlegging og analytisk tilnærming til beslutningsproblemer. Det gjelder vel så mye i dagens situasjon, hvor mange bedrifter er midt oppe i en digital transformasjon, noe som utfordrer etablerte forretningsmodeller.

Markedsføring som praksisfelt er gammelt - svært gammelt - men historikerne er enige om at markedsføring som akademisk disiplin sprang ut av anvendt samfunnsøkonomi ved starten av det 20. århundre (se for eksempel Robert Bartels, 1988, The History of Marketing Thought).

Enkelte tror at markedsføring er et «mykt» fagfelt, et fagfelt som mest handler om å lage visuell og vakker reklame, fremstille kunstferdige designelementer og føre «kloke» samtaler med kunder. Ja, markedsføring handler selvsagt om dette også, da praktisk markedsføring nettopp er en kombinasjonen av kunst og vitenskap. God markedsføring bygger på kunnskap og innsikt, men den siste lille kreative touch er
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt