Synkron
20.09.2016
Ulrich Bernath sitter foran skjermen, konsentrert. Først smiler han, men så kommer det en nyve i pannen, han rister på hodet og kommer med et lite utbrudd. - Du kan da ikke ha lest publikasjonskravene, mumler han.
Ikke et godt øyeblikk for redaktøren av det europeiske tidsskriftet EURODL. Han har lest en av rundt regnet 60 innsendte artikler i løpet av et år, og det viste seg å være en av de dårlige. Den er så svak at den avvises straks av redaktøren. - Å avvise artikler er den utrivelige delen av redaktørjobben, sier han. Heldigvis har de fleste innsendte bidragene et potensial til å bli publisert i det europeiske tidsskriftet EURODL. Men bare noen helt få passerer gjennom nåløyet uten å få tilbakemelding om forbedringer.
Det er EDEN, European Distance and E-learning nettverk, som eier EURODL. Tidsskriftet er et imponerende dugnadstiltak. Redaktør og vurderingspanel jobber på frivillig basis. De legger ned et betydelig arbeid for å bidra til formidling av forskning på feltet «open and distance learning», som det fortsatt kalles i Europa. EURODL-redaktøren kan vise til to utgaver i året og med løpende publisering av minst 25 artikler i året.
To eksperter vurderer artiklene Det skal være kvalitet i tidsskriftet som formidler forskning og utvikling på feltet pedagogikk og teknologi.
Ulrich, eller Uli som han gjerne kalles, tar redaktøroppgaven på alvor. Han trekker på en stall av mer enn 60 eksperter, alle med tilknytning til digitale læringsformer og nettstudier og med ulike spesialfelt. Når en artikkel dumper ned i innboksen hos Uli, sjekker han at den har potensial t
Gå til medietDet er EDEN, European Distance and E-learning nettverk, som eier EURODL. Tidsskriftet er et imponerende dugnadstiltak. Redaktør og vurderingspanel jobber på frivillig basis. De legger ned et betydelig arbeid for å bidra til formidling av forskning på feltet «open and distance learning», som det fortsatt kalles i Europa. EURODL-redaktøren kan vise til to utgaver i året og med løpende publisering av minst 25 artikler i året.
To eksperter vurderer artiklene Det skal være kvalitet i tidsskriftet som formidler forskning og utvikling på feltet pedagogikk og teknologi.
Ulrich, eller Uli som han gjerne kalles, tar redaktøroppgaven på alvor. Han trekker på en stall av mer enn 60 eksperter, alle med tilknytning til digitale læringsformer og nettstudier og med ulike spesialfelt. Når en artikkel dumper ned i innboksen hos Uli, sjekker han at den har potensial t