HK-Nytt
22.03.2021
Noen har fått vakthold hjemme, andre har blitt sendt i dekning i utlandet etter å ha blitt truet av kunder. Sikkerhetsrådgiver Endre Sæther i Sparebank1 passer på kollegene sine.
Det er fredagskveld, og roen har senket seg hjemme hos Endre Sæther og kona. Så bryter Sæthers mobiltelefonen stillheten og familiestunden. Det er ikke alltid Sæther forteller kona om alle truslene han mottar på jobben. Men denne gangen trenger han ikke å fortelle. Hun hører det skje.
«Jævla horunge! Jævla horunge!» Mannen som ringer Sæther er høylytt. Han roper ulike skjellsord. Så blir han truende. Sier at han vet hvor Sæther og familien bor. Skryter av at han er under etterforskning hos PST for å være tilknyttet IS, så Sæther må bare passe seg.
Hvem skulle ha trodd at han kunne få så mange trusler som ansatt i banken?
På jakt etter en svindler
Endre Sæther er sikkerhetskonsulent i Sparebank1 Utvikling. Han har tidligere jobbet 16 år i politiet og vet å håndtere slike situasjoner. Sæther forsto hvem som ringte den fredagskvelden. Han hadde nemlig fått i oppdrag fra arbeidsgiveren sin å utrede en kunde de mistenkte drev med svindel. Banken hadde fått flere tips om en mann som sto bak ulike salgsannonser på finn.no. Kundene betalte, men fikk aldri varene. Mannen bak annonsene fikk betalingen for varene inn på en konto hos Sparebank1.
- Hvis han lurte folk for penger, så kunne vi ikke være med på det, sier Sæther.
Han startet karrieren sin som politi, jobbet med utredning av forsikringssvindel i Sparebank1 i mange år, før han begynte som sikkerhetskonsulent.
Sperret konto
Sæther startet utredningen med å sende en epost til mannen. En høflig epost om at banken hadde fått tips om mulig svindel eller bedrageri, og med spørsmål om mannen kunne gi seg til kjenne og forklare seg. Sæther har som policy å være serviceminded, og det var han denne gangen også. Han hørte likevel ingenting fra mannen, så Sæther purret på e-posten. Flere ganger. Men «salgsvirksomheten» fortsatte, og til slutt så banken seg nødt til å sperre kontoen i påvente av et svar.
HK-Nytt har f�
Les opprinnelig artikkel«Jævla horunge! Jævla horunge!» Mannen som ringer Sæther er høylytt. Han roper ulike skjellsord. Så blir han truende. Sier at han vet hvor Sæther og familien bor. Skryter av at han er under etterforskning hos PST for å være tilknyttet IS, så Sæther må bare passe seg.
Hvem skulle ha trodd at han kunne få så mange trusler som ansatt i banken?
På jakt etter en svindler
Endre Sæther er sikkerhetskonsulent i Sparebank1 Utvikling. Han har tidligere jobbet 16 år i politiet og vet å håndtere slike situasjoner. Sæther forsto hvem som ringte den fredagskvelden. Han hadde nemlig fått i oppdrag fra arbeidsgiveren sin å utrede en kunde de mistenkte drev med svindel. Banken hadde fått flere tips om en mann som sto bak ulike salgsannonser på finn.no. Kundene betalte, men fikk aldri varene. Mannen bak annonsene fikk betalingen for varene inn på en konto hos Sparebank1.
- Hvis han lurte folk for penger, så kunne vi ikke være med på det, sier Sæther.
Han startet karrieren sin som politi, jobbet med utredning av forsikringssvindel i Sparebank1 i mange år, før han begynte som sikkerhetskonsulent.
Sperret konto
Sæther startet utredningen med å sende en epost til mannen. En høflig epost om at banken hadde fått tips om mulig svindel eller bedrageri, og med spørsmål om mannen kunne gi seg til kjenne og forklare seg. Sæther har som policy å være serviceminded, og det var han denne gangen også. Han hørte likevel ingenting fra mannen, så Sæther purret på e-posten. Flere ganger. Men «salgsvirksomheten» fortsatte, og til slutt så banken seg nødt til å sperre kontoen i påvente av et svar.
HK-Nytt har f�