Skolelederen
06.06.2018
- Balanse mellom frihet og styring. Balanse mellom målbare tall og verdier og mål som ikke kan telles. Balanse mellom å akseptere og utvikle ulikheter i et personale og å sikre en enhetlig skole. Dette er noen av aspektene rektor Bjørn Bolstad trekker fram når han snakker om ledelse.
Det er møtedag for rektor Bjørn Bolstad den dagen vi kommer til Ringstabekk ungdomsskole for å følge han en dag. Han er på plass da vi ankommer skolen kl 08.00, og det er selvfølgelig ikke slik at han sitter uvirksom og venter på at første møte skal starte klokka 08:30. Her må alle små øyeblikk benyttes. Det er eposter, anvisninger og skjemaer som skal behandles innimellom alt annet. Så kommer en lærer innom med en permisjonssøknad, og en avdelingsleder vil drøfte en elevsak.
Vi får følge med på møtene gjennom dagen. En av sakene som behandles kan vi følge utviklingen av fra møte til møte.
Skolen
Ringstabekk ungdomsskole ligger i Bærum. Det er en skole med særpreg, og den har hatt det lenge - faktisk i 40 år. Viktige pedagogiske og metodiske stikkord er blant annet: prosjektarbeid og tverrfaglighet, storyline, elevmedvirkning og entreprenørskap. - Eleven skal aktivt involveres i lærings- og utviklingsarbeidet. Læring skal skje gjennom undersøkende og virkelighetsnære problemstillinger. Elevene skal bli kjent med sine egne sterke og svake sider i samarbeidssituasjoner, forklarer Bolstad.
Det er åpne og fleksible løsninger på denne skolen. Det kan for eksempel arte seg slik: To elever sitter på et stillerom og jobber med matematikk. En liten gruppe blir undervist av lærer i engelsk. I et auditorium sitter en storklasse og får innføring i et tema. Noen elever sitter i et eget tenkeområde med vegger - midt i felles sone.
Pedagogisk utvalg
Det er vel ikke ukjent for skoleledere at mange dager består av møter - både interne og eksterne. I dag er det interne møter på skolen som preger rektors dag. Første møte er det faste ukentlige møte i skolens pedagogiske utvalg. Her møter teamledere (6) og skolens ledelse - som består av rektor og tre a
Gå til medietVi får følge med på møtene gjennom dagen. En av sakene som behandles kan vi følge utviklingen av fra møte til møte.
Skolen
Ringstabekk ungdomsskole ligger i Bærum. Det er en skole med særpreg, og den har hatt det lenge - faktisk i 40 år. Viktige pedagogiske og metodiske stikkord er blant annet: prosjektarbeid og tverrfaglighet, storyline, elevmedvirkning og entreprenørskap. - Eleven skal aktivt involveres i lærings- og utviklingsarbeidet. Læring skal skje gjennom undersøkende og virkelighetsnære problemstillinger. Elevene skal bli kjent med sine egne sterke og svake sider i samarbeidssituasjoner, forklarer Bolstad.
Det er åpne og fleksible løsninger på denne skolen. Det kan for eksempel arte seg slik: To elever sitter på et stillerom og jobber med matematikk. En liten gruppe blir undervist av lærer i engelsk. I et auditorium sitter en storklasse og får innføring i et tema. Noen elever sitter i et eget tenkeområde med vegger - midt i felles sone.
Pedagogisk utvalg
Det er vel ikke ukjent for skoleledere at mange dager består av møter - både interne og eksterne. I dag er det interne møter på skolen som preger rektors dag. Første møte er det faste ukentlige møte i skolens pedagogiske utvalg. Her møter teamledere (6) og skolens ledelse - som består av rektor og tre a