Transportarbeideren
10.09.2016

- Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke bytta jobb før, sier den tidligere lastebilsjåføren Bjarne Nordgaard.
Det er sommerens siste dag, men gradestokken klarer bare nesten å nå 20 grader. Omtrent sju mil rett nord for Kristiansand kan 35-åringen Bjarne Nordgaard se tilbake på en rolig dag. Klokka nærmer seg halv to på ettermiddagen, og det er mange timer siden bussjåføren satt bak rattet. Morgenen startet med noen runder med skolebuss for å frakte elever inn til skolene i Evje og Hornnes. Før ettermiddagens andre økt av skolebusskjøringen, har den lysluggede sørlendingen hatt ansvaret for kantina hos Setesdal Bilruter på Evje.
- Det var ingen som klaget på kokken i dag. De virket fornøyd med at det var egg til lunsj, sier han med et smil så bredt at en aldri så liten porsjonssnus synes under overleppa.
FAUS-sjåfør Nordgaard er honndøl, noe som på denne kanten av landet absolutt ikke må forveksles med å være fra Hornindal i Sogn og Fjordane. Her i Setesdalen betyr det at man er fra Hornnes. Hornnes var fram til 1960 egen kommune, men ble slått sammen med Evje på østsiden av elva Otra som renner gjennom hele Setesdalen fra Breidvatn i Setesdalsheiene før den 245 kilometer lenger nede renner ut i Skagerrak i Kristiansand.
Nordgaard bor fremdeles på Hornnes, men må over elva for å komme seg på jobb. Siden 1990-tallet har nemlig Setesdal Bilruter hatt hovedkontor på Evjemoen snaut to kilometer nord for militærleiren med samme navn.
Totalt er det rundt 350 ansatte i hele konsernet. Rundt 100 av dem ved avdelingen på Evje. Der er Bjarne Nordgaard en av seks som sjelden vet hvilken rute og hvilket skift han skal kjøre to uker fram i tid. De seks er nemlig såkalt FAUS-sjåfører. Det står for «Fast Ansatt Uten Skift».
- Jeg får vite på torsdag hvilke skift jeg skal kjøre uka etterpå, forteller han.
Les opprinnelig artikkel- Det var ingen som klaget på kokken i dag. De virket fornøyd med at det var egg til lunsj, sier han med et smil så bredt at en aldri så liten porsjonssnus synes under overleppa.
FAUS-sjåfør Nordgaard er honndøl, noe som på denne kanten av landet absolutt ikke må forveksles med å være fra Hornindal i Sogn og Fjordane. Her i Setesdalen betyr det at man er fra Hornnes. Hornnes var fram til 1960 egen kommune, men ble slått sammen med Evje på østsiden av elva Otra som renner gjennom hele Setesdalen fra Breidvatn i Setesdalsheiene før den 245 kilometer lenger nede renner ut i Skagerrak i Kristiansand.
Nordgaard bor fremdeles på Hornnes, men må over elva for å komme seg på jobb. Siden 1990-tallet har nemlig Setesdal Bilruter hatt hovedkontor på Evjemoen snaut to kilometer nord for militærleiren med samme navn.
Totalt er det rundt 350 ansatte i hele konsernet. Rundt 100 av dem ved avdelingen på Evje. Der er Bjarne Nordgaard en av seks som sjelden vet hvilken rute og hvilket skift han skal kjøre to uker fram i tid. De seks er nemlig såkalt FAUS-sjåfører. Det står for «Fast Ansatt Uten Skift».
- Jeg får vite på torsdag hvilke skift jeg skal kjøre uka etterpå, forteller han.