Utdanning
13.05.2016
Elevenes mestringsforventning har avgjørende betydning for læringsresultatene.
En matematikklærer møtte tiendeklassingene sine med følgende oppgave:
Lag en skisse, og deretter en tabell som viser hvor mange ganger man håndhilser på hverandre i grupper på to, tre, fire, fem og seks personer. Hver person håndhilser på hverandre én gang.
Beregn deretter hvor mange håndhilsninger det blir i en gruppe på åtte personer? Ti personer?
Skriv en formel for å beregne antall håndhilsninger om det finnes n personer i en gruppe.
Finn ut hvor mange håndhilsninger det blir på en fest med 40 personer og alle hilser på alle én gang?
Hvor mange personer finnes det på et møte der det blir gjort 190 håndhilsninger?
Matematikklæreren uttrykte, gjennom presentasjon av oppgaven og metodikken hun etterpå brukte, sine forventninger om at elevene ville kunne løse oppgaven med de opplysningene som ble gitt, og at de hadde de forutsetningene som trengtes for å gjøre det.
Alle ble først bedt om å jobbe med oppgaven hver for seg, før de fortsatte med oppgaven to og to sammen. Til slutt ble oppgaven gjennomgått i fellesskap. Noen hadd
Gå til medietLag en skisse, og deretter en tabell som viser hvor mange ganger man håndhilser på hverandre i grupper på to, tre, fire, fem og seks personer. Hver person håndhilser på hverandre én gang.
Beregn deretter hvor mange håndhilsninger det blir i en gruppe på åtte personer? Ti personer?
Skriv en formel for å beregne antall håndhilsninger om det finnes n personer i en gruppe.
Finn ut hvor mange håndhilsninger det blir på en fest med 40 personer og alle hilser på alle én gang?
Hvor mange personer finnes det på et møte der det blir gjort 190 håndhilsninger?
Matematikklæreren uttrykte, gjennom presentasjon av oppgaven og metodikken hun etterpå brukte, sine forventninger om at elevene ville kunne løse oppgaven med de opplysningene som ble gitt, og at de hadde de forutsetningene som trengtes for å gjøre det.
Alle ble først bedt om å jobbe med oppgaven hver for seg, før de fortsatte med oppgaven to og to sammen. Til slutt ble oppgaven gjennomgått i fellesskap. Noen hadd